Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Statens servicecenter undkom inte böter – viktigt principbeslut

Konkurrensverket gav inte upp mot Statens servicecenter. Per Karlsson, chefsjurist vid Konkurrensverket, överklagade till högsta instans som gav verket rätt. Nu har även förvaltningsrätten utdömt upphandlingsskadeavgift. Per Karlsson anser att beslutet får stor principiell betydelse på alla nivåer.

| 2017-12-18
Per Karlsson
Foto: Dan Sjunnesson.

Statens servicecenter bildades den 1 juni 2012 och har som uppgift att bland annat administrera löneutbetalningar till statsanställda. För att klara av denna uppgift på utsatt tid köpte myndigheten, vid två olika tillfällen kort efter bildandet, in konsulttjänster till ett värde av totalt cirka 20 miljoner kronor utan föregående annonsering. Myndigheten fick böta för den senare av dessa båda affärer.

Men varken förvaltningsrätt eller kammarrätt ansåg att Statens servicecenter skulle behöva betala upphandlingsskadeavgift för en konsultupphandling som gjordes innan myndigheten formellt hade bildats.

Myndigheten andades dock ut lite för tidigt. Konkurrensverket överklagade den friande domen från kammarrätten till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD.

– Vi anser att det behövs vägledning i om frågan om Statens servicecenters ambition att komma igång på utsatt tid kan utgöra en sådan nödsituation som krävs för att myndigheter ska få direktupphandla varor och tjänster med hänvisning till synnerlig brådska enligt LOU, sa Per Karlsson, chefsjurist vid Konkurrensverket, när den friande domen kom.

Nu har HFD upphävt underinstansernas avgöranden och målet går åter till Förvaltningsrätten i Falun för ny handläggning.

“Regeringens beslut må ha satt genomförandet och starten av den nya myndigheten under press, men kan således inte betraktas som en oförutsedd omständighet som kan berättiga till avsteg från de krav lagen ställer på hur en offentlig upphandling av viss omfattning ska gå till. Det har inte heller framkommit att den av regeringen beslutade tidsramen motiverats av omständigheter som inte hade kunnat förutses. Högsta förvaltningsdomstolen finner alltså att förutsättningar saknats för att tillämpa undantagsbestämmelsen i 4 kap. 5 § första stycket 3 LOU”, står det i  domen.

– Ja, så klart är vi mycket nöjda med domen från HFD. Det är ett av de viktigare klargöranden vi fått från HFD och som går helt i vår riktning. Vi har ju fått avslag i både förvaltningsrätten och kammarrätten i ärendet, säger Per Karlsson.

Han anser inte att det politiska beslut som satt ett fast datum för startande av Statens servicecenter spelade någon roll i sammanhanget.

– Nej, man kan inte åsidosätta Lagen om offentlig upphandling och på så sätt framkalla en synnerlig brådska och betrakta politiska beslut med verksamhetsstart vid en viss tidpunkt som en oförutsedd händelse. Brådskan berodde på regeringens snäva tidsram. Lagen om offentlig upphandling måste respekteras, det är innebörden, säger Per Karlsson som anser att beslutet får stor principiell betydelse på alla nivåer.

Dessutom beslutade Förvaltningsrätten i Falun att Statens Servicecenter ska betala 750 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för den otillåtna direktupphandlingen. Rätten ger fullt bifall till Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift.

“Eftersom förutsättningarna för att underlåta att annonsera upphandlingen inte varit uppfyllda är avtalet att betrakta som en otillåten direktupphandling. Med beaktande av att det enbart är i sällsynta fall som en överträdelse kan anses vara ringa är det förvaltningsrättens bedömning att avgiften inte kan sättas ner helt”, skriver de i står det i domen.

 

Läs mer: BöterFörvaltningsrättenHögsta FörvaltningsdomstolenKammarrättenKonkurrensverketKonsulttjänsterPer KarlssonStatens ServicecenterSynnerlig Brådska

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026