Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Statens servicecenter undkom inte böter – viktigt principbeslut

Konkurrensverket gav inte upp mot Statens servicecenter. Per Karlsson, chefsjurist vid Konkurrensverket, överklagade till högsta instans som gav verket rätt. Nu har även förvaltningsrätten utdömt upphandlingsskadeavgift. Per Karlsson anser att beslutet får stor principiell betydelse på alla nivåer.

| 2017-12-18
Per Karlsson
Foto: Dan Sjunnesson.

Statens servicecenter bildades den 1 juni 2012 och har som uppgift att bland annat administrera löneutbetalningar till statsanställda. För att klara av denna uppgift på utsatt tid köpte myndigheten, vid två olika tillfällen kort efter bildandet, in konsulttjänster till ett värde av totalt cirka 20 miljoner kronor utan föregående annonsering. Myndigheten fick böta för den senare av dessa båda affärer.

Men varken förvaltningsrätt eller kammarrätt ansåg att Statens servicecenter skulle behöva betala upphandlingsskadeavgift för en konsultupphandling som gjordes innan myndigheten formellt hade bildats.

Myndigheten andades dock ut lite för tidigt. Konkurrensverket överklagade den friande domen från kammarrätten till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD.

– Vi anser att det behövs vägledning i om frågan om Statens servicecenters ambition att komma igång på utsatt tid kan utgöra en sådan nödsituation som krävs för att myndigheter ska få direktupphandla varor och tjänster med hänvisning till synnerlig brådska enligt LOU, sa Per Karlsson, chefsjurist vid Konkurrensverket, när den friande domen kom.

Nu har HFD upphävt underinstansernas avgöranden och målet går åter till Förvaltningsrätten i Falun för ny handläggning.

“Regeringens beslut må ha satt genomförandet och starten av den nya myndigheten under press, men kan således inte betraktas som en oförutsedd omständighet som kan berättiga till avsteg från de krav lagen ställer på hur en offentlig upphandling av viss omfattning ska gå till. Det har inte heller framkommit att den av regeringen beslutade tidsramen motiverats av omständigheter som inte hade kunnat förutses. Högsta förvaltningsdomstolen finner alltså att förutsättningar saknats för att tillämpa undantagsbestämmelsen i 4 kap. 5 § första stycket 3 LOU”, står det i  domen.

– Ja, så klart är vi mycket nöjda med domen från HFD. Det är ett av de viktigare klargöranden vi fått från HFD och som går helt i vår riktning. Vi har ju fått avslag i både förvaltningsrätten och kammarrätten i ärendet, säger Per Karlsson.

Han anser inte att det politiska beslut som satt ett fast datum för startande av Statens servicecenter spelade någon roll i sammanhanget.

– Nej, man kan inte åsidosätta Lagen om offentlig upphandling och på så sätt framkalla en synnerlig brådska och betrakta politiska beslut med verksamhetsstart vid en viss tidpunkt som en oförutsedd händelse. Brådskan berodde på regeringens snäva tidsram. Lagen om offentlig upphandling måste respekteras, det är innebörden, säger Per Karlsson som anser att beslutet får stor principiell betydelse på alla nivåer.

Dessutom beslutade Förvaltningsrätten i Falun att Statens Servicecenter ska betala 750 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för den otillåtna direktupphandlingen. Rätten ger fullt bifall till Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift.

“Eftersom förutsättningarna för att underlåta att annonsera upphandlingen inte varit uppfyllda är avtalet att betrakta som en otillåten direktupphandling. Med beaktande av att det enbart är i sällsynta fall som en överträdelse kan anses vara ringa är det förvaltningsrättens bedömning att avgiften inte kan sättas ner helt”, skriver de i står det i domen.

 

Läs mer: BöterFörvaltningsrättenHögsta FörvaltningsdomstolenKammarrättenKonkurrensverketKonsulttjänsterPer KarlssonStatens ServicecenterSynnerlig Brådska

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026