Den pågående upphandlingen av it-tjänster som Stockholms stad genomför berör samtliga förvaltningar och bolag inom Stockholms stad. När GSIT infördes år 2009 betraktades det som ett av de större projekten av sitt slag i världen. Ursprungligen omfattades 45 000 datorer och sedan dess har antalet datorer ökat till 58 000 stycken samtidigt som 23 000 surfplattor tillkommit.
För att möta olika verksamheters behov genomförs flera upphandlingar; dels för administrativa verksamheter, dels för pedagogiska verksamheter. Nu har en av upphandlingens fyra delar avbrutits eftersom bara en aktör, enligt uppgifter till Computer Sweden, nådde upp till de krav som ställts.
Kommunens it-direktör Ann Hellenius säger att det är viktigt att det finns en konkurrenssituation. Samtidigt påpekar hon att det bara är en del av upphandlingen som stoppas.
– I en av de fyra upphandlingarna, den som omfattar stadens administrativa verksamheter, har vi avbrutit kvalificeringen och gått ut igen. Övriga tre upphandlingar om tjänster för digitala enheter och support, digitala enheter respektive stöd- och utbildningstjänster kring digitalisering till pedagogisk verksamhet berörs inte, säger hon till Computer Sweden.
I dagsläget ligger uppdraget på Volvo IT, som är på väg att tas över av indiska HCL. Men den affären hade ingen påverkan på beslutet att göra om upphandlingen, enligt Stockholms stad.
Att det bara skulle ha varit ett bolag som levde upp till kraven vill Ann Hellenius inte kommentera, inte heller vilket bolag det var. För att underlätta för leverantörerna kommer man att bland annat förenkla sina mallar och blanketter. Dessutom har de sett över kravet på utskriftslösning med pull-print-teknik för att ytterligare förenkla för leverantörerna.
Ann Hellenius menar att detta inte kommer att påverka tidsplanen utan att en ny leverans ska vara helt införd i december 2018.
Sista datum att ansöka till den omstartade upphanddlingsdelen är den 21 december och tilldelningsbeslut kommer att lämnas under 2016.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer