– Det är stor skillnad när vi nu publicerar resultaten på respektive ramavtalsleverantörs sida mot som tidigare att man behövt kontakta oss och då fått informationen i viss utsträckning. Vi gör resultaten betydligt mer lättillgängliga, säger Maria Ek, gruppchef för uppföljning på Adda inköpscentral.
De första resultaten publicerades 20 november (här exemplifierat med ramavtalet för elektriska arbetsfordon, 2020, under fliken leverantörer) med en inriktning att löpande fylla på med resultat för hur leverantörerna lever upp till avtalsvillkoren.
Adda hoppas att det kommer att ge mervärden för både avropande kommuner och regioner samt leverantörskollektivet.
– Vi kan sprida kunskap om att de flesta leverantörer lever upp till våra krav, men med transparens för de avvikelser som vi hittar i vår uppföljning och den ytterligare uppföljning som vi gör kring om en leverantör vidtar åtgärder.
– Förhoppningen är också att det kan vara ett stöd för kundernas egna uppföljning i de fall där de har egna avtal med leverantörer som också har avtal med Adda. Då kan man rikta in sig på att kontrollera vissa krav i den egna uppföljningen, säger Maria Ek, som också hoppas att modellen gör ramavtalsleverantörerna ännu mer motiverade att leva upp till kraven i sina ramavtal med Adda.
Nytt i sammanhanget är också de ”trafikljus” som används för att visa uppföljningsresultaten: grönt betyder inga avvikelser, gult avvikelser under hantering och rött betyder avvikelse som inte blivit åtgärdade och där någon form av sanktion kan vara aktuell.
– Ett sätt att visualisera resultaten så enkelt som möjligt. Men allt kring publiceringarna är nytt för oss och vi vill gärna ha feedback kring hur man utveckla sättet som resultaten presenteras, säger Maria Ek.
Den uppföljningsgrupp som hon leder har fyra tjänster.
– Men en stor del av jobbet sker tvärfunktionellt med betydligt fler inom Adda som är involverade. Vi jobbar för att uppföljningen görs systematiskt och kontinuerligt, hela tiden objektivt och med transparens, säger Maria Ek.
Hon är ny som gruppchef sedan 1 oktober efter att tidigare varit upphandlingschef för Socialstyrelsen.
Vad är ditt huvudintryck hittills av Adda?
– Att det är en väldigt framåtlutad organisation som hela tiden jobbar efter att vara relevant och skapa nytta för dom som vi finns till för. Hög kompetens och en hög grad av professionalism.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer