”Förslaget kan eventuellt medföra en upphandlingsskadeavgift på maximalt 10 procent av kontraktets värde. Detta är dock osäkert eftersom det är tänkt som en åtgärd att stödja det lokala näringslivet i enlighet med regeringens förslag.”, lyder resonemanget i kommunens beslutsunderlag.
Uppsalapresenten på 500 kronor som ett presentkort att använda inom lokal handel landar på en totalkostnad på sju miljoner kronor för kommunen.
Uppsala kommun går därmed samma väg som många små och medelstora kommuner med skillnaden att avtalet överskrider direktupphandlingsgränsen.
Kommunen har visserligen två ramavtal inom som gäller gåvor, men inget anses tillämpligt för det speciella sommarkort som det handlar om.
-I det här fallet har vi inte sett några annat alternativ än direktupphandling eftersom det skulle ta för lång tid annars, säger Mohamad Hassan (bilden), som är Liberalernas kommunalråd i den koaliation S-L-MP som styr Uppsala kommun.
-Vi tappar hela poängen med satsningen om vi inte får ut kortet nu – som en sommarpresent till kommunens medarbetare nu när vi inte kan genomföra en traditionell sommaravslutning och som ett sätt att stödja lokal handel som tappat mycket försäljning.
Uppsala kommun hoppas att de nya bestämmelserna för förmånsbeskattning ska vägas in till kommunens fördel om Konkurrensverket överväger en upphandlingsskadeavgift.
Riksdagen beslutade nyligen om att höja fribeloppet på gåvor från arbetsgivaren till 1000 kronor.
-Vi får ta risken för en eventuell upphandlingsskadeavgift. Rättsläget får nog bedömas som speciellt genom pandemin och därmed osäkert. Det är inte alls säkert att vår direktupphandling ska bedömas som det hade gjort om det inte hade varit pandemi, säger Mohamad Hassan.
-Det finns ju ett flertal exempel där man lättat upp regelverket. EU:s statsstödsregler, till exempel, men även då att riksdagen beslutat om högre gräns för förmånsbeskattning för att stimulera beslut av det slag som vi fattat. Så jag är faktiskt inte särskilt orolig över att det blir ett domstolsärende.
Sommarkortet handlar inte om att gynna enskilda handlare, betonar Mohamad Hassan.
-Kortet hade varit svårare att motivera om vi gynnat enskilda handlare eller någon specifik kedja men så blir inte fallet men den modell som är aktuell. Här har vi vänt oss mot handelsföreningen och Uppsala citysamverkan som tillsammans organiserat runt 500 köpställen. De har lovat att lätta på sina avgifter så att det öppnar även för nya medlemsföretag att omfattas av kortet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer