–Intresset har varit väldigt stort – mycket större än vi hade kunnat ana, säger Elin efter några hektiska veckor med intervjuer i lokalpress och SvT.
Hon är upphandlingsansvarig samt miljö- och hållbarhetsstrateg på kommunägda Strängnäs Fastighets AB (SFAB) med dotterbolaget Strängnäs Bostads AB (SBAB).
Upplägget med klimatledighet ger företagets anställda en extra semesterdag vid val av tågresa på mer än 75 mil under semestern. Detta för att kompensera för tidsåtgången jämfört med flyget och premiera miljövänligt resande.
Grunden för modellen är den klimat-och energiplan som gäller för Strängnäs kommun med en punkt som berör klimatvänliga semestrar.
–Plus att vi efter lite omvärldsbevakning, med konsultbolaget Edge i Malmö som föregångare, gjorde vår variant på klimatledighet. Att vi valde just 75 mil är att vi tänker att där någonstans går en gräns för när det kanske tar lite längre tid att välja tåget framför flyget och därför kompenseras du med en extra dag.
Är ni först med klimatledighet inom offentlig styrd verksamhet?
–Jag vågar inte svära på det, men jag tror att vi är det, säger Elin, som även mött stor nyfikenhet från andra offentliga bolag om upplägget.
Elin Rengman är utbildad jurist vid Stockholms universitet med en upphandlarkarriär som inleddes på Stockholms stads skolfastighetsbolag Sisab. Via en tjänst som bolagsjurist på Södertälje sjukhus rekryterades hon till SFAB och SBAB i Strängnäs 2019.
I rollen som upphandlingsansvarig driver Elin Rengman klimatfrågan med flera olika inriktningar.
–De senaste åren har vi tagit fram egna riktlinjer kring framför allt nybyggnation och större ombyggnationer, där vi ska hålla minst miljöbyggnad silver och satsa på att nå netto noll-utsläpp, alternativt gynna aktörer som radikalt kan minska koldioxidutsläpp i utvärderingsmodellen genom till exempel solceller och fossilfri uppvärmning.
Bolagen ställer också krav på ramavtalsleverantörer att minst 25 procent av fordonsflottan ska vara fossilfri med en rejäl upptrappning av procentandelen vid en eventuell förlängning.
–Arbetsredskap ska vara batteridrivna och där det inte går ska alkylatbränsle användas. Allt material som används ska vara bedömda enligt Byggvarubedömningen och ha antingen totalbedömningen ”Rekommenderas” eller ”Accepteras”
Vad blir nästa utmaning?
–Att försöka få till en bra modell för att få mer återbruk och cirkulära materialflöden vid byggande, rivning och förvaltning.
I en SvT-intervju berättar Elin Rengman och SFAB/SBAB:s vd Tarja Bergqvist om strategin bakom klimatledighetsbeslutet.
Intressant nudge att öka tågresandet och minska miljöbelastningen samtidigt som organisationen kan visa upp konkret handling. Alternativkostnaden känns dock väldigt…väldigt dyr, en hel semesterdag som indirekt betalas av kunderna/medborgarna, varför inte sponsra köpa av utsläppsrätter vid val av annat transportmedel än flyg. Miljömålen nås samtidigt som kostnaden minimeras. Att det ser bra ut är inte samma sak som att det är bra, hur får man ihop denna kalkyl egentligen??
Men vad är detta för trams? Sedan när ska tjänstemän leka klimataktivister på hel eller deltid? Ge fan i min semester era ÄÄÄÄ stollar!Otroligt…