– Det är en ganska snårig lagstiftning med olika definitioner för vad EU i det här sammanhanget betraktar som ett ”rent” fordon, säger Ulf Troeng, sakkunnig för styrmedel och upphandling på Biodriv öst, som bidrar med kunskapsstöd till kommuner och regioner i Mälardalen.
Det nya regelverket sätter en form av lägstanivå för andelen miljöfordon som måste upphandlas och täcker in både inköp av fordon till den upphandlande myndigheten och upphandling av kollektivtrafik och andra transporttjänster.
Lagstiftningen fungerar som ett styrmedel mot el- och vätgasfordon för lätta fordon och samtliga förnybara alternativ för tyngre fordon, enligt Biodriv öst.
EU-kraven genom Clean vehicles directive har nu genomförts i Sverige genom lagen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet samt förordningen om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom vägtransportområdet.
– Jag tycker att de nya reglerna är bra och att de går i linje med den omställning som behöver ske och som redan påbörjats. Clean vehicles directive leder till att vi får en högre lägstanivå och till att upphandlare tvingas ställa högre krav i upphandlingarna, säger Ulf Troeng.
Han ger tips till upphandlande myndigheter för att hantera processen.
– Ställ krav på tillräckligt många el- och vätgasfordon för att klara lagkraven i den aktuella upphandlingen. Formulera sedan kraven så att resterande fordon i så hög utsträckning som möjligt är miljöfordon. enligt den svenska definitionen, vilket främjar även biogasfordon. Kraven på fordon bör också kompletteras med krav på en så hög andel förnybart drivmedel som möjligt, vilket gör att även fordon som körs på etanol eller biodiesel premieras.
I Sverige började det nya regelverket gälla 1 juni – ungefär ett år senare än de flesta EU-länder i övrigt sedan regeringen fått rejält med kritik under remissrundan.
Biodriv öst saknar fortfarande bestämmelser för hur lagkraven efterlevs och hoppas att regeringskansliet bringar klarhet om de delarna under hösten.
Uppgifterna i artikeln bygger i huvudsak på ett pressutskick från Biofuel region, som samlar företag och kommuner – bland dem Umeå och Skellefteå – i norra Sverige.
Biodriv öst stöttas av stora, offentliga aktörer i Mellansverige som Region Stockholm och Stockholms stad. Organisationen har tagit fram ett faktablad som stöd för upphandlare om det nya regelverket.
Uppseendeväckande att det fortfarande inte är känt hur rapporteringen kopplat till uppföljningen ska ske. Om berörda myndigheter i efterhand tvingas rapportera på ett teknisk format som inte var känt vid tillfället då relevant data skapades så kan det leda till mycket merarbete ute i landet.