Under rubriken ”Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt” sågas så kallade passagerarincitament i en rapport från forskningsorganen VTI och K2 som till stor del finansieras med statliga medel.
Avtalskonstruktionen har blivit allt vanligare vid upphandling av kollektivtrafiken och fanns 2015 med i hälften av alla avtal.
Men i studien kallas lösningen för verkningslös och Skåne tas som exempel på att ökat resande har andra orsaker.
– Studien har fått ett högkvalitativt och omfattande datamaterial från Skånetrafiken från samtliga busslinjer. Det finns inget forskningsmaterial för avtal i kollektivtrafik hittills som kommer i närheten av detta, säger Roger Pyddoke, en av författarna.
Han drar slutsatsen att liknande stimulansåtgärder i övriga Sverige troligtvis inte heller ökat det kollektiva resandet.
Studiens slutsatser får Sveriges bussföretag att reagera. Anna Grönlund (bilden) är organisationens branschchef:
-I rapportens sammanfattning menar forskarna att resultaten inte bevisar att passagerarincitamentsavtalen har ökat resandet mer än de traditionella produktionsavtalen, där trafikföretagen inte får betalt per påstigande. Samtidigt påpekar forskarna också i sin sammanfattning att detta troligtvis är på grund av att trafikföretagens ersättning per påstigande varit för låg samt att trafikföretagen haft för få grader av frihet att påverka trafiken som att sällan få föra en aktiv prispolitik, lägga om tidtabeller och linjesträckningar eller arbeta med annat än lokal marknadsföring.
-Simuleringsstudier har tidigare visat att högre ersättningar och frihetsgrader skulle öka resandet. Vi menar att de slutsatser som förs fram i rapporten borde diskuterat just det senare djupare och också tagit hänsyn till andra faktorer som starkt påverkat resandeutvecklingen i de studerade avtalsområdena i Stockholm och Skåne.
Sveriges bussföretag är också kritisk mot att branschen lämnats utanför arbetet med forskningen.
-Vi beklagar att vi inte fick en sista chans att kommentera rapporten innan den publicerades. Valet av rubrik var mycket olyckligt och slår tillbaka på oss i branschen som vill ha en kunddriven verksamhet. Hur kollektivtrafikresandet utvecklas i en region styrs av många olika faktorer exempelvis framkomlighet, priser och taxor samt vilka ekonomiska möjligheter regionen har att satsa på utbyggnad av trafiken, alltså frågor som ligger utanför själva incitamentsavtalen, säger Anna Grönlund
Studien från VTI och K2 lyfter istället fram åtgärder för att prioritera busstrafik jämfört med biltrafik som ett sätt att stimulera kollektivt resande.
Det kan handla om busskörfält för bättre framkomlighet eller parkeringssvårigheter som gör att biltrafik upplevs som besvärligt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer