Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Strid om avtalsform för busstrafik

Incitamentsavtal inom kollektivtrafiken för ökat resande – mer betalt per resenär – har ingen effekt, enligt en ny forskarstudie. Slutsatserna får branschorganisationen Sveriges bussföretag att se rött.

| 2019-04-09
Foto: Lena Engstrand

Under rubriken ”Avtal som ska stimulera kollektivresande saknar effekt” sågas så kallade passagerarincitament i en rapport från forskningsorganen VTI och K2 som till stor del finansieras med statliga medel.

Avtalskonstruktionen har blivit allt vanligare vid upphandling av kollektivtrafiken och fanns 2015 med i hälften av alla avtal.

Men i studien kallas lösningen för verkningslös och Skåne tas som exempel på att ökat resande har andra orsaker.

– Studien har fått ett högkvalitativt och omfattande datamaterial från Skånetrafiken från samtliga busslinjer. Det finns inget forskningsmaterial för avtal i kollektivtrafik hittills som kommer i närheten av detta, säger Roger Pyddoke, en av författarna.

Han drar slutsatsen att liknande stimulansåtgärder i övriga Sverige troligtvis inte heller ökat det kollektiva resandet.

Studiens slutsatser får Sveriges bussföretag att reagera. Anna Grönlund (bilden) är organisationens branschchef:

-I rapportens sammanfattning menar forskarna att resultaten inte bevisar att passagerarincitamentsavtalen har ökat resandet mer än de traditionella produktionsavtalen, där trafikföretagen inte får betalt per påstigande. Samtidigt påpekar forskarna också i sin sammanfattning att detta troligtvis är på grund av att trafikföretagens ersättning per påstigande varit för låg samt att trafikföretagen haft för få grader av frihet att påverka trafiken som att sällan få föra en aktiv prispolitik, lägga om tidtabeller och linjesträckningar eller arbeta med annat än lokal marknadsföring.

-Simuleringsstudier har tidigare visat att högre ersättningar och frihetsgrader skulle öka resandet. Vi menar att de slutsatser som förs fram i rapporten borde diskuterat just det senare djupare och också tagit hänsyn till andra faktorer som starkt påverkat resandeutvecklingen i de studerade avtalsområdena i Stockholm och Skåne.

Sveriges bussföretag är också kritisk mot att branschen lämnats utanför arbetet med forskningen.

-Vi beklagar att vi inte fick en sista chans att kommentera rapporten innan den publicerades. Valet av rubrik var mycket olyckligt och slår tillbaka på oss i branschen som vill ha en kunddriven verksamhet. Hur kollektivtrafikresandet utvecklas i en region styrs av många olika faktorer exempelvis framkomlighet, priser och taxor samt vilka ekonomiska möjligheter regionen har att satsa på utbyggnad av trafiken, alltså frågor som ligger utanför själva incitamentsavtalen, säger Anna Grönlund

Studien från VTI och K2 lyfter istället fram åtgärder för att prioritera busstrafik jämfört med biltrafik som ett sätt att stimulera kollektivt resande.

Det kan handla om busskörfält för bättre framkomlighet eller parkeringssvårigheter som gör att biltrafik upplevs som besvärligt.

Läs mer: IncitamentsavtalK2SkånetrafikenSveriges BussföretagVti

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026