Centerpartiet – som varit en del av överenskommelsen med regeringen om utvidgad trafikplikt- öppnar nu för att även Kalmar Öland Airport ska omfattas tillsammans med flygplatser i Norrland och den i Visby.
Inriktningen presenterades under en pressträff och har stöd av Anders Åkesson, vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
Tanken är att garantera trafik mellan Kalmar och Arlanda i syfte att upprätthålla åtminstone en minimal tillgänglighetsnivå till och från regionen när coronapandemin lamslår normal flygtrafik.
-Det här är en viktig signal att Sverige som land månar om alla regioner. Det kommer också betyda att vi kan komma igång snabbare med den reguljära trafiken, när situationen så tillåter, säger Ronny Lindberg, VD på Kalmar Öland Airport, om Centerpartiets utspel.
Kalmarföreträdare har tidigare kritiserat regeringen för att man inte omfattats av den statliga satsningen – trots att Kalmar-Öland är den enda flygplatsen i Sydsverige som av EU-kommissionen utpekats som särskilt betydelsefull för att kunna hålla igång samhällsviktiga transporter.
Trafikverket beslutade i fredags att tilldela Amapola uppdraget att trafikera Norrland och Visby.
Sedan SAS meddelat att man återupptar kommersiellt flyg mellan Arlanda och tre av orterna – Kiruna, Luleå och Umeå – så begränsas dock den upphandlade trafiken till Visby, Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund och Skellefteå.
– Med denna upphandling säkerställer vi resemöjligheter som är nödvändiga för hälso- och sjukvården och andra samhällsviktiga funktioner, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.
Svenskägda Amapola har sedan tidigare ansvar för upphandlad flygtrafik till mindre orter som Hemavan, Lycksele och Torsby.
De nya avtalen som omfattar medelstora flygplatser i Norrland och på Gotland kan vid behov förlängas en månad i taget och med 6 september som slutdatum. Om kommersiell trafik startar så upphör avtalen att gälla.
Trafikverket motiverar valet av Amapola med att företaget lämnade det prismässigt mest fördelaktiga anbudet och med ett kostnads- och miljömässigt fungerade upplägg genom slingning av flyglinjerna.
Från Jämtlandspolitiker kommer dock hård kritik mot de långa flygtiderna genom slingning och som i Östersunds fall upp till 3,5 timmes restid mellan Östersund och Arlanda, via Örnsköldsvik och Sundsvall.
-Nu när SAS återupptar kommersiell trafik till tre flygplatser som varit aktuella, så räcker de pengar som regeringen avsatt till mer och det behöver man använda för att förändra upphandlingarna med fler enkelsträckor och inte flyga runt som nu blir fallet, säger Bosse Svensson, kommunalråd i Östersund.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer