– Få myndigheter följer upp de arbetsrättsliga villkoren i sina upphandlingar. Krav på skälig lön, arbetstid och semester riskerar därmed att bara bli en pappersprodukt med liten praktisk verkan, säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.
Granskningen aviserades i somras av Riksrevisionen och ska ge svar på om upphandlande myndigheter har vidtagit åtgärder för att säkerställa att de som utför arbetet i offentliga upphandlingar har skäliga arbetsvillkor.
EU:s medlemsländer har en skyldighet att beakta arbetsrätten i offentlig upphandling. I Sveriges gäller sedan 2017 i LOU och övriga upphandlingslagar att upphandlande myndigheter ska ställa villkor avseende lön, semester och arbetstid – om det anses behövligt.
Riksrevisionen på sin webbplats om bakgrunden till granskningen:
”Det kan vara komplicerat för myndigheterna att veta vilka krav som ska ställas, och dessutom är det bara en femtedel av de statliga myndigheterna som uppger att de följer upp arbetsvillkoren i upphandlade verksamheter. Sammantaget riskerar detta att leda till att offentlig sektor genom sina upphandlingar bidrar till lönedumpning och osund konkurrens på arbetsmarknaden.”
Preliminär publiceringsmånad för den kommande rapporten har satts till september 2025.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer