Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Thorell hänvisar till gamla meddelanden från EU”

DebattIcke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse omfattas inte av EU:s regler om offentlig upphandling. Det står så - svart på vitt - i EU:s rättsakter, skriver Mathias Sylvan i en slutreplik till Philip Thorell.

| 2018-01-02
Mathias Sylvan.

Det är riktigt att slutsatsen i Malmörapporten och en artikel av undertecknad i Public Procurement Law Review (PPLR), nr 6 – 2016 (”Do EU Rules on Public Procurement Apply to Tax-funded welfare services?”) är att icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse inte omfattas av EU:s regler om  offentlig upphandling. Den enkla förklaringen är att det står så på svart och vitt i EU:s rättsakter.

Artikel 2 i EU:s Protokoll om tjänster av allmänt intresse lyder:

”Bestämmelserna i fördragen ska inte på något sätt påverka medlemsstaternas behörighet att tillhandahålla, beställa [förf. underst.] och organisera tjänster av allmänt intresse som inte är av ekonomisk art.”

Sista meningen i skäl 6 direktiv 2014/24/EU lyder:

”Det är lämpligt att klargöra att icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse inte bör omfattas av detta direktivs tillämpningsområde.”

Samma sak står för övrigt också i försörjningsdirektivet och direktivet om upphandling av koncessioner.

Icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse omfattas alltså inte av upphandlingsreglerna. I Malmörapporten och i PPLR hävdar jag att skattefinansierade välfärdstjänster hör till denna kategori. Till stöd åberopar jag rättspraxis från en rad rättsområden (fri rörlighet, konkurrens, statsstöd och moms).

För vissa är denna slutsats upprörande. Men i så fall borde även annat vara upprörande, till exempel att upphandling av sociala tjänster – som är ekonomiska – upp till ett värde om nästan sju miljoner (7 000 000) kronor som regel inte omfattas av direktivet.

Eller Falk Pharma (C-410/14) som i ett slag ändrat vår världsbild genom att förklara att valfrihetssystem inte är upphandling. Eller Sodemare (C-70/95) som säger att det är tillåtet att reservera avtal om äldreomsorg för icke-vinstsyftande organisationer.

Eller Spezzino (C-113/13) och CASTA (C-50/14) som säger att avtal om sjuktransporter får direktupphandlas om det medicinska momentet dominerar och leverantören är en icke-vinstsyftande frivilligorganisation.

Enligt Philip Thorell är upphandling av icke-ekonomiska tjänster en semantisk omöjlighet. En tjänst kan nämligen ”aldrig vara icke-ekonomisk när den upphandlas av en myndighet”. Upphandling av icke-ekonomiska tjänster kan alltså inte förekomma.

Thorell reducerar därmed skäl 6 i direktivet till en nonsensbestämmelse. Det skulle lika gärna kunna ha stått: ”Direktivet omfattar inte tjänster som inte existerar”.

Vad har då Thorell för stöd för sin tolkning? Han åberopar mer än tio år gamla meddelanden från kommissionen. Men där står inget om att man ska skilja mellan marknader i olika led eller att en tjänst ”aldrig [kan] vara icke-ekonomisk när den upphandlas av en myndighet”. I KOM (2003) 270 slutlig p. 43 står det däremot att

”[r]eglerna för offentlig upphandling tillämpas på varor, tjänster och arbeten för offentliga organ vad gäller både ekonomiska och icke-ekonomiska tjänster.”

Kommissionens tolkning av rättsläget i KOM (2003) 270 slutlig motsägs emellertid nu av ovan återgivna bestämmelser i Protokollet från 2007 och de nya upphandlingsdirektiven från 2014.

Det kan tilläggas att kommissionens förslag till nytt direktiv om offentlig upphandling saknade bestämmelsen om att icke-ekonomiska tjänster inte omfattas. Den tillfördes av parlamentet och rådet i den slutliga versionen av direktivet.

Mathias Sylvan
upphandlingsjurist

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattIOP

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Jagar goda affärer
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • KKV-förslag för ökad kvalitet

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Halmstad Energi Miljö

Halmstads Energi och Miljö söker taktisk inköpare

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • Får granska överdebitering
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Adda lanserar egen AI-modell
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Kräver dialog och uppföljning
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • Vill utestänga fientliga stater
  • Lyfter fram dolda rabatter

Läsarnas åsikter

H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026