Färjetrafiken till och från Gotland måste bidra till att utveckla det gotländska näringslivet och samhället. Samstämmiga röster från ön gör gällande att det upplägg som Trafikverket presenterat inför den kommande upphandlingen brister på dessa punkter.
Länsstyrelsen och Region Gotland avfärdar Trafikverkets plan på mer långsamgående färjor. Man vill ha snabba överfarter, både för gods och för persontrafik, året runt.
I sitt förslag räknar Trafikverket för miljöns och plånbokens skull med sänkta hastigheter. Genom att förlänga överfartstiderna med en timme eller mer uppnås en 40-procentig minskning av bränsleförbrukningen och därmed motsvarande minskning av miljöeffekterna.
År 2012 subventionerade staten Gotlandstrafiken med 420 miljoner kronor. Snabba båtar gör med stigande bränslekostnader trafiken dyrare, därav idén att sänka hastigheten till mellan 18 och 24 beroende på tid och destination.
Länsstyrelsen och Region Gotland vill att näringsdepartementet ska ge Trafikverket nya direktiv för det fortsatta arbetet med upphandlingen.
– Det är viktigt att man ser trafiken som en utvecklingsfaktor snarare ett kostnadsproblem, menar Åke Svensson, regionstyrelsens ordförande.
Södra linjen, till Oskarshamn, får enligt gotlänningarna nonchaleras och förvandlas till en ren godstur. Förhoppningen är att denna väg kunna locka fler besökare från Öresundsregionen och kontinenten.
Det nya färjeavtalet ska gälla från den 1 februari 2017 och tio år framåt. I remissvaret öppnas för att i upphandlingsunderlaget skapa utrymme för att kunna byta tekniska lösningar under avtalsperioden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer