I granskningen pekar Konkurrensverket på brister inom Trafikverket gällande dokumentation, felaktig uppskattning av värdet på upphandlingar, utebliven efterannonsering när avtal ändras och uppföljning av direktupphandlingar.
Konkurrensverket nöjer sig med en allmän granskning utan sanktioner men med en öppning att detta kan komma följas upp det med att driva ett enskilt ärende i domstol med krav på upphandlingsskadeavgift. Dock framhålls att Trafikverket genomfört vissa förbättringar under den period som granskades.
En punkt som framhålls är Trafikverkets styrande dokument som berör inköp och upphandlingsprocesser.
Konkurrensverket pekar på den stora mängden olika dokument, totalt omkring 150, som styr inköp och upphandlingsprocessen som ”många och komplexa”. I den delen vill Konkurrensverket se en effektivisering ”till innehåll och antal” för att minska risken att Trafikverket överträder upphandlingslagstiftningen.
-Vi håller med om att det är komplext och ser Konkurrensverkets bedömningar som en hjälp i vårt arbete med att effektivisera verksamheten. Konkurrensverket pekar på ett antal risker med våra arbetssätt och vi ser själva att vi behöver jobba med kompetens- och utbildningsinsatser, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Konkurrensverket lyfter också fram problematik kring en form av dubbla budskap gällande direktupphandlingar.
Internt kommunicerar Trafikverket en restriktiv syn på direktupphandlingar, men samtligt har alla anställda möjligheter att göra beställningar, system för att centralt spåra otillåtna direktupphandlingar finns inte, fritextbeställningar upp till 30 000 kronor kan ”göras i det närmaste obegränsat och utan kontroll” och det finns risk för att gällande ramavtal kringgås.
Konkurrensverkets granskning har fokuserat på upphandlingar inom Förbifart Stockholm, en ny sträckning av E4 väster om Stockholm.
En del av granskningen har varit hur Trafikverket hanterat problematiken kring delsträckan Lovön sedan kontraktet med ett italienskt konsortium hävdes 2019. För att hålla igång projektet anlitades en tillfällig entreprenör för skyddsarbeten.
-Vi ställdes inför en ruskigt svår situation där vi landade i en direktupphandling för att helt enkelt inte behöva ställa anläggningen i träda. Alternativet med en mer normal upphandlingsprocess hade inneburit stora till extrema merkostnader för samhället, säger Bengt Olsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer