Det framgår av de synpunkter som kommit in till myndigheten inför dess beslut om eventuellt ställningstagande.
I ett förslag till ställningstagande underkänner Konkurrensverket hur parterna använder sig av ÄTA – ändrings-, tilläggs och avgåendearbeten – i standardavtal som Byggandets kontraktskommitté, BKK, står bakom. Konsekvensen kan bli att Konkurrensverket bedömer avtalen som otillåtna direktupphandlingar.
45 organisationer har tagit chansen att komma med synpunkter och överlag får Konkurrensverkets bedömningar kritik.
BKK menar att avtalen uppfyller LOU:s krav på ändrings- och optionsklausuler och att ett ställningstagande inte kan göras på det kategoriska sätt som uttrycks i Konkurrensverkets utkast.
Både Stockholms stad och Göeborgs stad uttrycker oro över att kunna genomföra entreprenader utan gällande standardavtal.
Sveriges offentliga inköpare, SOI, är delvis inne på samma linje.
”Det ställningstagande som nu är presenterat av Konkurrensverket riskerar att leda till sämre offentliga affärer genom ökad administration, betydande svårighet att upphandla entreprenader och negativa samhällsekonomiska effekter.”, skriver SOI i sitt yttrande.
Trafikverket menar att aktuella bestämmelser i AB04 uppfyller kraven på ändrings- och optionsklausuler i LOU.
Upphandlingsmyndigheten vill att ÄTA-bestämmelserna analyseras ytterligare med beaktande av relevant rättspraxis.
”Den slutliga bedömningen kan heller inte rimligen göras generellt och kategoriskt i förväg utan måste alltid göras i det enskilda fallet utifrån de aktuella upphandlingsdokumenten i sin helhet samt övriga relevanta omständigheter såsom vilken/vilka situationer som faktiskt uppkommit under entreprenadtiden.”, framhåller Upphandlingsmyndigheten.
Setterwalls, Fylgia och Moll Wendén är några advokatfirmor som redovisat sina bedömningar på respektive webbplatser.
Då får varje entreprenad benämnas som ett ramavtal med en takvolym som anges som entreprenadsumma gånger två.