Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Tvingande hänsyn till allmänintresse – men hur länge?

Juridisk krönikaÄven om förutsättningarna för att ogiltigförklara ett avtal är uppfyllda, ska avtalet bestå om det finns tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Det är oklart om avtalets löptid kan vägas in i bedömningen, skriver Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå.

| 2014-03-24

I 16 kap. 13 § LOU anges de situationer när ett avtal ska förklaras ogiltigt, bl.a. vid otillåten direktupphandling. Om det finns tvingande hänsyn till ett allmänintresse, ska dock rätten enligt 16 kap. 14 § LOU besluta att avtalet får bestå trots att förutsättningarna för ogiltighet är uppfyllda.

Av förarbetena framgår att bestämmelsen i 16 kap. 14 § LOU ska tolkas restriktivt och att endast exceptionella omständigheter ska medföra att ett avtal får bestå till följd av tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Den som åberopar undantaget har också bevisbördan för att förutsättningar för dess tillämpning föreligger. I praxis har det ansetts att avtal rörande bl.a. hjälptjänster för färdtjänst- och sjukresor samt hörapparater får bestå p.g.a. tvingande hänsyn till ett allmänintresse. 

Om ett avtal får bestå, trots att ogiltighetsgrund föreligger, så är avtalstiden en avgörande faktor för frågan om när de aktuella tjänsterna/varorna kommer att konkurrensutsättas igen. Anta att ett avtal med en löptid om fyra år har ingåtts efter en otillåten direktupphandling. Grund för ogiltighet föreligger alltså enligt 16 kap. 13 § LOU, men det föreligger också ett sådant allmänintresse som avses i 16 kap. 14 § LOU. En upphandling av avtalet i enlighet med LOU skulle uppskattningsvis ta ett år. Frågan är då om domstolen kan ta avtalstiden i beaktande vid sin bedömning av om avtalet ska bestå eller inte.

EU:s rättsmedelsdirektiv, som ligger till grund för bestämmelsen om tvingande hänsyn till ett allmänintresse, öppnar för möjligheten för nationella domstolar att besluta att endast en del av det aktuella avtalet ska bestå. Detta övervägdes i förarbetena till 16 kap. 14 § LOU, där det bl.a. angavs att ”Om motivet att upprätthålla avtalet av hänsyn till allmänintresset endast är hänförligt till den inledande delen av ett långvarigt avtal skulle tidsaspekten också kunna vägas in.”. Möjligheten att besluta att endast en del av avtalet får bestå infördes emellertid inte i LOU, eftersom detta ansågs kunna leda till ytterligare komplexitet i regelverket och vid den enskilda prövningen. Någon närmare beskrivning eller analys av denna befarade komplexitet anges inte i förarbetena. Vi anser att det hade varit önskvärt att detta utreddes mer i detalj, eftersom intresset av att kunna låta ett avtal bestå endast delvis är stort, inte minst vid långa avtal.  

En domstol har alltså i detta avseende endast två alternativ; att låta hela avtalet bestå eller att ogiltigförklara hela avtalet. Vår uppfattning är att avtalets löptid kan, och ska, beaktas vid bedömningen av om avtalet ska få bestå p.g.a. tvingande hänsyn till ett allmänintresse. 

Om den upphandlande myndigheten kan lösa sin situation på något annat sätt än att ingå det aktuella avtalet – t.ex. genom att ingå ett kortare avtal – kan det enligt vår uppfattning inte föreligga tvingande hänsyn till ett allmänintresse. Med den utgångspunkten föreligger inte tvingande hänsyn till det aktuella allmänintresset under längre tid än det kan förväntas ta att genomföra en ny upphandling (dvs. ett år i vårt exempel ovan). Med beaktande av den restriktivitet som ska iakttas vid tillämpning av undantaget för tvingande hänsyn till ett allmänintresse, är det vår uppfattning att det i situationer som den i exemplet ovan finns anledning att ogiltigförklara avtalet i sin helhet. 

Vad ska myndigheten då göra om det föreligger ett sådant allmänintresse som avses i 16 kap. 14 § LOU, men deras avtal ändå ogiltigförklaras? Svaret är att ingå ett likalydande avtal, men med en kortare löptid. En utgångspunkt bör vara att avtalet inte ska löpa längre än det tar att genomföra en ny upphandling, med beaktande av eventuell uppstartstid för det nya avtalet.

I det beskrivna exemplet ovan är det helt ostridigt att ett allmänintresse föreligger, vilket innebär att ett otillåtet direktupphandlat avtal kan få bestå i enlighet med 16 kap. 14 § LOU. Det ska dock understrykas att bestämmelsen inte är avsedd att få till följd att denna typ av avtal helt och hållet ska undantas från upphandlingsplikt enligt LOU. Det aktuella allmänintresset ska därför inte kunna åberopas som skäl för att underlåta upphandling i konkurrens för obestämd tid framöver. Vid sådant förhållande skulle en upphandlande myndighet helt kunna avstå från att tillämpa LOU/LUF på avtal där ett allmänintresse föreligger, utan att riskera något annat än upphandlingsskadeavgift. 

Om möjligheten för en domstol att låta endast en del av ett avtal bestå till följd av tvingande hänsyn till ett allmänintresse hade införts i LOU och LUF, hade det varit tydligt hur problemet med långa avtal där ett allmänintresse föreligger, hade kunnat lösas inom ramen för en överprövningsprocess. Vi anser därför att möjligheten att låta endast en del av ett avtal få bestå till följd av tvingande hänsyn till ett allmänintresse bör införas i LOU och LUF.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika LouLuf

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026