Debatten kring upphandlande myndigheters kompetens att göra bra affärer återkommer med jämna mellanrum. Nu senast har vi märkt av ett ökat fokus på att upphandlande myndigheter framställs som ängsliga och enbart fokuserar på att följa regelverket i stället för att göra goda affärer.
Vi håller inte med om denna kritik utan tycker att många upphandlande myndigheter sköter sina inköp på ett bra sätt som medför stor vinning för både den upphandlande myndigheten och för samhället.
Exempelvis finns det finns många upphandlare som har ett stort fokus på innovation och ständigt försöker förnya sina strategier för hur inköp ska göras. Vi vill påstå att många upphandlande myndigheter börjar med att fråga sig vad de vill köpa och vilka krav de har på varan, tjänsten eller byggentreprenaden samt på vilket sätt inköpet bäst bör göras. Därefter kontrolleras att kraven uppfyller lagstiftningen. Detta menar vi på säkerställer att den upphandlande myndigheten både gör en bra affär och uppfyller de krav som ställs i lagstiftningen.
På samma sätt får många upphandlande myndigheter kritik för att de använder tilldelningsgrunden lägsta pris och inte tar hänsyn till kvalitet i det de köper eller krav rörande miljö och sociala hänsyn. Därigenom påstås det att det inte blir en god affär.
Denna missuppfattning verkar vara vida spridd och ge upphov till många funderingar. Det finns ingen motsats i att använda tilldelningsgrunden lägsta pris och beakta kvalitetsaspekter. Det går nämligen inte att sätta ett likhetstecken mellan att använda tilldelningsgrunden ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och automatiskt få varor, tjänster och byggentreprenader med hög kvalitet.
En upphandlande myndighet som valt lägsta pris som tilldelningskriterium kan ha ställt upp mycket höga kvalitetskrav som anbudsgivarna måste uppfylla för att ens utvärderas. En sådan upphandling kan ge ett slutresultat med högre kvalitet än om det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet valts.
En upphandling där det ekonomiskt mest fördelaktiga anbud ska antas behöver inte innebära hög kvalitet om en leverantör, utan att erbjuda hög kvalitet, lämnar väldigt låga priser och därigenom vinner kontraktet eftersom kvalitetsutvärderingen inte får genomslag i förhållande till det mycket låga priset. Vilken kvalitet slutresultatet får beror därför helt på hur den upphandlande myndigheten valt att uppställa kraven och tilldelningskriterierna, och inte på vilken tilldelningsgrund som valts.
Vår erfarenhet är därför att det finns otroligt duktiga inköpare i offentlig sektor som både vill och klarar av att göra en riktigt god affär samtidigt som lagstiftningen följs.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer