Den svenska kollektivtrafiken har utvecklats från att ha drivits som offentliga monopol till att upphandlas. Janne Rudén och Annelie Nordström, förbundsordförande för Seko respektive Kommunal, anser att deras medlemmar får betala priset för detta.
I ett inlägg på SvD Brännpunkt beskrivs de ständiga entreprenörsbytena inom kollektivtrafiken som galenskap. Förhoppningen är att genom sociala krav få in ett mer långsiktigt tänkande.
I debattinlägget konstateras att anbudsgivare lämnar offerter utifrån kalkyler där all, eller stora delar av personalen är nyanställd och står på lönetrappans nedersta trappsteg. Detta samtidigt som nuvarande leverantör är bunden av avtal och därmed inte kan möta den nya anbudsgivarens bud.
– Denna perversa logik slår sönder företagens långsiktighet och innebär att det inte heller lönar sig för leverantören att leverera bra kvalitet. Det går ändå inte att vinna kontraktet en andra gång.
Oron bland förare och annan trafikpersonal är ofta stor inför upphandlingar. När kontraktet tar slut vet de anställda inte vad som kommer att hända. Det är inte ovanligt att personalen blir uppsagd och sedan får söka om sin egen tjänst till sämre villkor och lägre lön.
Janne Rudén och Annelie Nordström anser att okunskapen hos svenska upphandlare hög. Samtidigt saknar politikerna reell vilja att komma till rätta med problemet.
De båda vill nu att myndigheterna tar sitt ansvar gentemot arbetstagare och skattebetalare genom att ställa sociala krav i upphandlingarna.
“Upphandlarnas okunskap är hög”
De anställdas trygghet offras vid de ständiga entreprenörsbytena inom svensk kollektivtrafik. Därför är det enligt Kommunals ordförande Annelie Nordström och Sekos Janne Rudén dags att bli tydlig med de sociala kraven vid upphandling.
| 2014-03-18
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer