Det krävs en hel del tunga transporter, cirka 90 000 mil per år, för att textiler och annat material inom Västra Götalandsregionen ska hamna på rätt plats. Det nya transportavtalet är ett steg mot att regionens mål att vara oberoende av fossil energi och bränsle till år 2020.
I upphandlingen av tunga godstransporter ställdes höga miljökrav. År 2016 ska 30 procent av transportarbetet utföras med fordon som i huvudsak går på fordonsgas och 35 procent av drivmedlet ska bestå av förnybar råvara.
– Den 3 november startade vi det nya avtalet med Sundsvalls expressbyrå och därmed resan mot fossiloberoende godstransporter, säger Viveca Reimers, enhetschef för Västra Götalandsregionens miljösekretariat.
En leverantör för uppdraget gör det är lättare att samverka för effektivare transporter och logistikutveckling. Samlastning av gods och ökad utnyttjandegrad på lastbilen ger färre transporter på vägarna.
– Även med höga miljökrav blev avtalet billigare.
För att uppnå kravet om fossiloberoende till år 2020 krävs långsiktighet. Därför är löptiden för transportavtalet fem plus två år, alltså längre än brukligt. Detta eftersom kraven innebär nya investeringar för leverantören i tunga fordon som kan drivas med gas, el och biodiesel.
Upphandling startar resan mot fossilfria tungtransporter
Västra Götalandsregionen ställde tuffa krav vid upphandlingen av tunga godstransporter för tvätt och material till vården. Förutom att transporterna leder till mindre utsläpp blir de enligt Viveca Reimers dessutom nu mindre dyra.
| 2014-11-11
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer