Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland ställer i sin upphandling av linjelagd persontrafik och skolskjutsar krav på att vinnande företag ska ha en bankgaranti. Det företag som tilldelas trafik ska vid trafikstarten lämna in en bankgaranti som motsvarar en tolftedel av den årliga ersättningen till kollektivtrafikmyndigheten
Det är ett krav som Göran Forssén, förbundsdirektör för Svenska Bussbranschens Riksförbund, starkt ogillar:
– Förutom att krav på bankgaranti är mycket sällsynt vid upphandlingar av kollektivtrafik är detta ett onödigt villkor, säger han.
Inte nog med att kravet strider mot de gemensamma avtalsmodeller som kollektivtrafikens organisationer utarbetat tillsammans. Det innebär dessutom ökade kostnader för kollektivtrafiken.
Skulle alla beställare i Sverige ställa krav på bankgarantier vid upphandlingar av kollektivtrafik, som uppgår till ungefär 34 miljarder kronor per år, innebär det enligt branschföreträdare en ökad kostnad för kollektivtrafiken med cirka 50-100 miljoner kronor per år.
– Redan idag krävs att den som bedriver yrkesmässig busstrafik har trafiktillstånd av Transportstyrelsen, som utövar tillsyn över trafikbolagen. För att ha trafiktillstånd krävs yrkeskunnande, tillräckliga ekonomiska resurser och gott anseende.
Göran Forssén tvivlar inte på att finanssektorn uppskattar kravet på bankgarantier. Själv anser han att samhällets resurser istället borde användas till att skapa ett större utbud och ökad turtäthet.
– Bussbranschen hoppas att kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland tar sitt förnuft till fånga och i sitt förfrågningsunderlag tar bort kravet på bankgaranti.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer