Den offentliga upphandlingen kan ge än mer samhällsnytta. Förutom att bidra till att det allmännas resurser nyttjas på ett effektivt sätt, kan den offentliga upphandlingen användas som ett verktyg för att främja människors hälsa, schysta arbetsvillkor på arbetsmarknaden, en god djuromsorg och en bättre miljö.
Som ansvarig minister för offentlig upphandling är det viktigt för mig att upphandlingen ska nå sin fulla potential. För att uppnå det krävs det dock ett enkelt, tydligt och effektivt regelverk. Det behövs också en fungerande tillsyn där de som bryter mot regelverket upptäcks och får kännbara sanktioner.
Vidare behövs en styrning och organisation av inköpsarbetet så att vi får ut så mycket nytta som möjligt för de 800 miljarder kronor som den offentliga upphandlingen omsätter årligen.
Nedan ger jag er en inblick i de arbeten som pågår just nu.
Pågående lagstiftningsprojekt
Myndigheter och leverantörer ska kunna fokusera på att göra en bra och hållbar affär, i stället för att behöva oroa sig för juridiken och risken för utdragna domstolsprocesser.
Ett hinder för att skapa samhällsnytta med upphandling är att handläggningstiderna i domstol ibland är långa och oförutsägbara. För att handläggningen i upphandlingsmålen ska bli snabbare och för att det ska bli mer förutsägbart för parterna vilka frågor som domstolen ska pröva remitterades ett utkast till lagrådsremiss före årsskiftet.
Utkastet innehåller förslag om bland annat skyndsam handläggning och tidsfrister för hur lång tid som parterna ska få på sig att i domstol ange de fel och brister de vill åberopa i processen, så kallade preklusionsfrister.
Utöver arbetet med att effektivisera överprövningsprocessen pågår ett intensivt arbete med att förenkla det nationella upphandlingsregelverket. Det nuvarande regelverket är onödigt komplicerat. Att göra dessa regler enklare och flexiblare är därför en särskilt prioriterad fråga för mig.
Det handlar bland annat om förslag om ökade möjligheter till dialog mellan myndigheter och leverantörer, täckningsköp för att tillgodose angelägna behov under en pågående överprövning och höjda direktupphandlingsgränser för sociala tjänster.
Min målsättning är att alla förslag som bidrar till förenkling och flexibilitet ska genomföras under mandatperioden. Vi siktar på två remisser till Lagrådet före sommaren.
Tillsyn
Konkurrensverket ansvarar för tillsynen över offentlig upphandling. Beroende på överträdelsen karaktär kan Konkurrensverket antingen ansöka om upphandlingsskadeavgift eller fatta ett tillsynsbeslut.
Är dagens verktyg tillräckliga för att upprätthålla en effektiv tillsyn? Min preliminära bedömning är att vissa ändringar kan behövas och vi ser därför över behovet av, och möjligheterna till, att stärka myndighetens verktyg vid överträdelser.
Hållbarhet och djuromsorg
De offentliga inköpen spelar även en avgörande roll för att uppfylla samhällets ambitioner när det gäller exempelvis miljö- och klimathänsyn samt en god djuromsorg. Vi tittar därför på om det finns sätt att göra så att dessa aspekter kan beaktas i än högre grad inom ramen för upphandlingen än vad som sker i dag.
Främja idéburna organisationers deltagande i välfärden
Samhället behöver bli bättre på att ta vara på kraften i den idéburna sektorn. Vi överväger utredningsförslag om att öka idéburna aktörers deltagande i välfärden genom bland annat höjda tröskelvärden och möjlighet att reservera kontrakt till idéburna organisationer vid upphandlingar av sociala tjänster.
Upphandlingsmyndigheten har en viktig roll att stödja denna utveckling. Därför har myndigheten fått i uppdrag att under 2021 ha särskilt fokus på stöd för att underlätta för bland annat idéburna organisationer att delta i offentlig upphandling.
Inköpsorganisationer
Vi ser att man på många håll brister i uppföljning, styrning och ägarskap över upphandlingsfrågorna. Utan en ändamålsenlig inköpsorganisation kan upphandlingens potential inte utnyttjas fullt ut.
Upphandlingsmyndigheten har därför fått i uppdrag att under 2021 genomföra insatser, riktade till ledningen hos upphandlande myndigheter och enheter, för att driva på utvecklingen av ändamålsenliga inköpsorganisationer. Jag hoppas och tror att uppdraget kommer att innebära ett startskott för detta nödvändiga förändringsarbete.
Statistik
Sedan årsskiftet ska nationell statistik om upphandlingar samlas in via annonser. Genom Upphandlingsmyndighetens offentliga statistikdatabas kommer statistiken att göras tillgänglig för allmänheten och alla som jobbar med upphandlingsfrågor. Det ger en stabil grund för vidare analyser och bättre beslut om åtgärder inom upphandlingsområdet.
Lena Micko (S)
civilminister
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer