Bussbranschen förbereder sig som bäst inför en omreglerad kollektivtrafik. Fast frågan är hur stor konkurrensen i realiteten kommer att bli. Tydliga tecken finns på att flera länstrafikbolag som bäst försöker att ta udden av den nya lagen genom att forcera fram trafikupphandlingar med långa avtal.
– De som väljer denna väg är mer intresserade av att skydda sin position än att utveckla hela kollektivtrafiken för resenärernas bästa, menar Anna Grönlund, förbundsdirektör vid Svenska Bussbranschens Riksförbund.
Ägarna till Länstrafiken i Norrbotten, det vill säga kommunerna och Norrbottens läns landsting, hör till kollektivtrafiklagens skarpaste kritiker. Landstingsrådet Kent Ögren oroar sig för att privata aktörer ska satsa på de lönsamma linjerna medan det offentliga får de trafiksvaga orterna – något som i slutändan påverkar utbudet.
– Genom att plocka russinen ur kakan slår de sönder ett fungerande kollektivtrafiknät.
Istället för att nyttja optionen på befintlig trafik sjösätter Länstrafiken i Norrbotten en omfattande upphandling. Upplands Lokaltrafik planerar för sin del tioåriga regionbussavtal.
Anna Grönlund hoppas att konfrontation ska ersättas av samarbete mellan det offentliga och det privata. Detta är, säger hon, ett måste för att det högt satta målet om ett fördubblat resande med kollektivtrafiken ska kunna infrias.
Förutom att öppna för kommersiell kollektivtrafik gör den nya lagen det lättare för bussbolag att etablera trafik över länsgränser. Dagens trafikhuvudmän ersätts av regionala kollektivtrafikmyndigheter som stå för den strategiska styrningen.
– Vi hoppas att syftet med lagen, att sätta resenären i centrum, verkligen också uppfylls, summerar Anna Grönlund. Utan att tänka nytt kommer det inte att gå att få fler resenärer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer