Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Vad hållbar upphandling av tjänster innebär

KRÖNIKATjänsteupphandlingar har oftast färre hållbarhetskrav än varuupphandlingar, visar ny rapport. Men det finns stor potential även här för att minska våra konsumtionsbaserade utsläpp. I denna krönika tipsar Lena Mårdh om hur du kan resonera och prioritera samt var du behöver börja för att ställa mer hållbarhetskrav.

| 2025-05-21
Lena Mårdh, hållbarhetsexpert på Svanen, skriver om hållbarhetskrav i tjänsteupphandlingar.

Scores släppte tidigare i år en ny rapport gällande Hållbar upphandling av vård. Där analyserades förutsättningar för miljöstyrning av privata vårdutförare inom Region Stockholm.

För den “hållbarhets-upphandlings-nörd” som jag är och tror på att mycket går att lösa bara man vill, så blev det en intressant läsning.

Rapporten visar på det vi redan känner till. Det vill säga att trots en stark prioritering av miljö och klimat på en övergripande mål- och policynivå, finns det ofta ett glapp ner till praktiken där kraven ska ställas och uppföljningen genomföras.

Detta är inget unikt för just upphandlingar av vård utan finns för de flesta typer av upphandlingar, är min erfarenhet. Även om forskning visar, och som även denna rapport tar upp, så är det ändå vanligare att hållbarhetskrav ställs i olika varuupphandlingar.

De mål i olika upphandlande organisationer som kopplar till hållbar upphandling fokuserar ofta på att mäta effekten från varor och produkter. Detta genom att målen ofta är kopplade till att minska de konsumtionsbaserade utsläppen (även kallat scope 3-utsläpp, dvs. de indirekta utsläppen från leveranskedjorna). En stor anledning är nog just för att det är lite enklare att mäta, då det handlar om den egna organisationen inköp.

Men konsumtionen kommer ju även från alla tjänster som köps av kommuner, regioner och statliga verksamheter. Och det är ju inte bara sjukvårdstjänster, utan även olika typer av boenden och hemtjänst och andra tjänster.

Sedan ska vi inte heller förminska värdet och prioriteringen av att just vård-upphandlingar behöver ha ett stort fokus på just patientsäkerheten och servicekvalitet. Jag vill inte som skattebetalare ha något annat.

Men det betyder ju inte att vårdsektorn eller tjänsteavtal inte har några utsläpp och att det inte går att göra något åt dessa utsläpp. Vi behöver bara hitta den rätta balansen.

Vad är det då vårdgivare kan genomföra för åtgärder för att minska utsläppen? Jo, rapporten radar upp dessa:

  • avfallshantering
  • energiförbrukning
  • vattenanvändning
  • transport
  • resor
  • infrastruktur
  • sjukhusdrift
  • måltider
  • måltidstjänster

Jag skulle också vilka lyfta fram alla de produkter som köps in av vårdgivarna för att bedriva verksamheten. Beroende på typ av vård så varierar ju vilka produkter som köps in. Men det kan ju vara tvål, skyddskläder/förkläden, textilier och mängder av olika andra engångs- och flergångsprodukter.

När jag nyligen var med i Svanens utvärdering av medicintekniska produkter diskuterade vi just Nordens regioners ambition att just vilja köpa mer miljömärkta produkter till sina egna verksamheter. Här tänker jag att detta perspektiv även kan inkluderas relativt lätt i olika tjänsteupphandlingar.

Genom att ställa krav på att vårdgivarna och andra tjänsteutförare köper in märkta produkter från tredjepartscertifierande märkningar kan oron för den ökade administrationen minska kraftigt. Granskning, kontroll och uppföljning har ju då skett av en annan oberoende märkningsorganisation.

Sen ska ju miljömärkta produkter inte blandas ihop med ett företags miljöledningssystem. Krav på ledningssystem ställs ju på hela företaget och är kan vara en bra grund för att säkerställa att en leverantör har rutiner och metoder på plats på en övergripande nivå. Men det betyder inte per automatik att företaget minskar sina utsläpp i tillräckligt stor utsträckning som behövs eller att det styr mot de produkter som skapar bäst miljönytta.

Något som rapporten bara kort nämner är ju ambulanstjänsterna som självklart är ute och åker en hel del, så här finns det ju en stark koppling till fordonens utsläpp. Men om vi vågar tittat bortom drivmedlet och koldioxidutsläppen från körandet. Vad finns i fordonen och vad har personalen på sig? Jo en massa sjukvårdsmateriel och arbetskläder som det går att ställa krav på för att minska våra gemensamma konsumtionsbaserade utsläpp.

Om målet och styrningen från organisationen är att mäta konsumtionsbaserade utsläpp, så blir det också väsentligt att beakta kravställning på till exempel ambulanspersonalens arbetskläder och sjukvårdsutrustning och material som företaget köper in och finns i fordonen.

Och här kommer vi kanske mer in på rapportens tredje förslag på åtgärd, det vill säga dialog och utvecklande krav istället för detaljerade krav. Syftet med detta är ju att över tid skapa en förändring och ändrat beteende till mer miljömässigt bättre varor som används i tjänsterna som upphandlas, utan att begränsa konkurrensen vid anbudstillfället.

Det kan ju även handla om ett avtalsvillkor som innebär att personalens arbetskläder ska lagas och repareras i första hand för att i andra hand gå till materialåtervinning. Men det är ju inte bara viktigt att ta hand om redan inköpta kläder, utan även säkerställa att nyinköp av kläder sker på ett hållbart sätt. Även här kan miljömärkta plagg eller textilier bli aktuellt som ett utvecklande avtalsvillkor under avtalstiden.

Så även om det ska upphandlas en vårdtjänst, hotell och konferenstjänster, eller andra typer av tjänster där det ingår varor för att utföra tjänsten så är det både relevant, möjligt och proportionerligt att ställa olika typer av miljökrav.

Så vad säger ni, ska vi börja vända trenden och öka hållbarhetskraven även i tjänsteupphandlingar?

För det går om man vill och börja gärna med att identifiera vilka varor/material eller andra hållbarhetsaspekter som ingår i olika tjänster. Till exempel är ju inte resor eller transporter relevant i alla tjänster och då blir heller inte drivmedelspåverkan för leverantörens interna resor relevant att ställa krav på. Så genom att börja identifiera vad det är som behövs för att utföra avtalet, då vet ni var ni ska börja prioritera vilka hållbarhetskrav som behöver ställas.

Och gör det tillsammans med era kollegor eller annan expertis. Forskning har visat det och rapporten lyfter fram att det är viktigt att ”organisera in” expertis inom hållbarhet i upphandlingsprocessen. För alla kan inte allt, men med många olika expertkunskaper kan vi nå väldigt långt om vi vågar lyssna på varandra.

Text: Lena Mårdh, hållbarhetsexpert inom offentlig upphandling och Projektledare på Miljömärkning Sverige AB (Svanen)

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Ta mer risk, upphandlare”

Låt anbudsgivarna hitta en lösning som möter behovet i stället för att specificera lösningen. Den uppmaningen riktar norska startup-företag till upphandlare i en ny rapport.

Tranås

Omtag i Tranås efter KKV-kritik

I höst ska Tranås kommun upphandla sina näringslivs- och destinationstjänster. ”Vi måste få det här lagligt, att inte Konkurrensverket knackar på dörren igen”, säger kommunalrådet Mats Holmstedt.

Foto: Mostphotos

Tyck till om uppföljning

Hur fungerar uppföljningen av offentliga kontrakt? I vilken utsträckning tar upphandlande myndigheter hänsyn till leverantörers tidigare leveranser? Det vill Konkurrensverket få svar på. I slutet av juni stänger deras enkät.

Drömmer om kortare arbetstid

Karriär

Kortare arbetstid hamnar i topp när offentliganställda listar framtidens förmåner på jobbet. Och deras arbetsgivare håller med. Det visar en kartläggning från fackförbundet Visions medlemstidning.

Fritt fram kräva miljömärkning

Att använda miljömärkning som konkreta krav är helt i linje med EU:s upphandlingsdirektiv. Det framgår av en rapport från Miljömärkning Sverige och Naturskyddsföreningen.

Foto: Privat och Mostphotos

Varnar för saboterade upphandlingar

Tema: AI

Skriv i upphandlingsdokumenten att varje anbudsgivare bara får lämna ett anbud. Det säger Pelle Asplund, som föreläser om AI för upphandlare. ”Annars kan man bli exponerad för belastningsattacker och anbudsgivare som vill sabotera upphandlingar”, säger han.

Lediga jobb

Inköpsanalytiker till Inköpsenheten

  • Polisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen

Senaste nyheterna

“Ta mer risk, upphandlare”
TranåsOmtag i Tranås efter KKV-kritik
Tyck till om uppföljning
Drömmer om kortare arbetstid
Fritt fram kräva miljömärkning
Varnar för saboterade upphandlingar
Anna BergendalTill försvar för LOV
Sara Heelge VikmångStora ratar hemtjänst-LOV
Platsannonserbjudande sommar2025
”Från pärm till skärm”
Sigtuna kommunhusBolt i egen prisklass
Martin KruseSvaga leverantörer får nobben
ÄngelholmSå skapades intresse för inköp
PolisenPolisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen
När skattekontot visar leverantörsproblem
Träget arbete ger resultat
“Kunniga, pålitliga, pålästa”
Dragkamp om ”centralen”
Vill växa med ramavtal
Gjorde verkstad av sina krav
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Bolt i egen prisklass
  • ”Från pärm till skärm”
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Träget arbete ger resultat
  • Till försvar för LOV
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Så skapades intresse för inköp

Läsarnas åsikter

Carina N : Träget arbete ger resultat
Som medarbetare i kommunen är det svårt att känna igen sig i den bild som målas upp i artikeln. Ett…
Linus Jeppsson : ”Från pärm till skärm”
Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor…
Andreas : När skattekontot visar leverantörsproblem
Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?
Erik : ”Från pärm till skärm”
Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs…
Miaman : ”Från pärm till skärm”
Det var sannerligen på tiden! :D
Jörgen Nilsson : Bolt i egen prisklass
Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl. När man offererar taxi så är lönens andel i…
Alf Karlsson : Gör Karlstad till ”Kahlstad”
Min fru, född i Karlstad gick i taket. Men vaaa f-n. Dom har sålt sig till djävulen för en spottstyver…
Upphandlare : Dragkamp om ”centralen”
Låter rimligt, synergier mellan de två verksamheterna finns ju inte och de har också helt olika målgrupper. Men KamK behöver…
Björn : “En upphandlare måste vara djärv”
Erik, 12 kap 12 § LOU stadgar att "En upphandlande myndighet ska på begäran av en leverantör lämna kompletterande upplysningar…
Måns Weimarck : Vill se statistik från krona ett
Ellen Hausel Heldahl har helt rätt i det hon implicit antyder – det är en stor utmaning för en offentlig…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Fortsättningskurs IT-upphandling | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »