Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Vanliga misstag vid uteslutning av en misskötsam leverantör

Juridisk krönikaAtt delta i offentliga upphandlingar är ingen rättighet. Upphandlare har möjlighet att utesluta en leverantör från en upphandling, till exempel om en leverantör misskött ett tidigare offentligt kontrakt. Advokaten Martin Bogg och biträdande juristen Linn Torstensson, Advokatfirman Delphi, diskuterar hur du undviker vanliga fallgropar vid uteslutning av leverantörer.

| 2018-05-21
Martin Bogg och Linn Torstensson, Advokatfirman Delphi.

Nästan alla upphandlande myndigheter har någon gång varit med om att en leverantör offererat betydligt lägre priser än övriga anbudsgivare, för att sedan missköta sina förpliktelser när avtalet väl ska fullgöras.

Att offentliga kontrakt missköts drabbar inte bara myndigheten, utan även alla duktiga leverantörer som offererar realistiska priser. En leverantör som offererar ett realistiskt pris för att kunna utföra ett bra arbete kan gå miste om kontraktet på grund av detta.

Att regelmässigt utesluta misskötsamma leverantörer enligt 13 kap. 3 § 1 st. 3 p. eller 5 p. LOU i kommande offentliga upphandlingar kan hejda en sådan utveckling.

I vår rådgivning till upphandlande myndigheter uppkommer inte sällan frågan om möjligheterna att utesluta en viss leverantör som på ett eller annat sätt misskött sig. I mycket stora drag genomförs en uteslutning rent praktiskt enligt följande.

Först måste underlaget som visar att leverantören varit misskötsam sammanställas. Den misskötsamhet som avses är avtalsbrott, väsentliga eller systematiska, inte misskötsamhet i allmänhet.

Därefter ska leverantören få möjlighet att förklara sig över underlaget och uteslutningen som övervägs. Denna förklaring ska sedan bedömas av myndigheten. Om förklaringen bedöms som otillräcklig, kan beslut om uteslutning meddelas.

Tyvärr kan det ofta snabbt konstateras att en uteslutning inte är möjlig. Det absolut vanligaste skälet är att inga åtgärder eller dokumentering vidtagits under avtalsperioden med leverantören.

Trots avtalsbrott, ibland systematiska, har inga skriftliga varningar utfärdats, inga viten utgått och det existerar ingen dokumentation över bristerna som begåtts. I en sådan situation saknas underlag att sammanställa som visar att grund för uteslutning föreligger och en uteslutning blir därför inte möjlig.

Det är även mycket svårt, när den nya upphandlingen är ett stenkast bort, att börja vidta åtgärder enligt avtalet eller i efterhand dokumentera bristerna. Det blir sällan bra.

Den andra vanliga fallgropen är att leverantören visserligen inte sköter sig, men att misskötsamheten inte utgör ett tydligt avtalsbrott.

I en sådan situation blir en uteslutning inte heller möjlig. Detta eftersom leverantören gör det den ska enligt avtalet, eller det går i vart fall att inte att säga att leverantören inte gör det den ska enligt avtalet.

Att förutse alla tänkbara situationer som kan uppkomma under ett avtal är förstås inte möjligt. Vårt råd är i stället att kontinuerligt finjustera befintliga avtal inför varje upphandling. Har det uppkommit en situation där avtalet var otillräckligt, där skarpare skrivningar krävs, för genast in dessa i avtalsmallen.

Det är annars lätt hänt, när den nya upphandlingen ska genomföras och tiden är knapp, att använda det gamla avtalet oförändrat. Då hamnar myndigheten mycket lätt i samma situation även i den nya upphandlingen.

När avtalet, finjusterat och klart, är på plats måste åtgärder direkt vidtas om misskötsamhet upptäcks. Dokumentera bristerna direkt och skicka en skriftlig erinran. Därefter kan sanktionerna eskaleras vid behov. När den nya upphandlingen väl ska annonseras finns förhoppningsvis ett gediget underlag för uteslutning.

Samtliga parter, såväl upphandlande myndigheter som leverantörer, gagnas av att myndigheter slår vakt om offentliga kontrakts regleringar, vidtar åtgärder och utesluter leverantörer som inte sköter sig. Att delta i offentliga upphandlingar är ingen rättighet.

 

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026