Förhandlingarna mellan fackförbundet Seko och Almega Spårtrafikföretagen har strandat. Nu varslar Seko om konfliktåtgärder som kommer att påverka spårbunden trafik i Stockholm, Västsverige och Skåne under midsommar som är en av årets stora reshelger.
Seko vill se ett stärkt skydd för sina medlemmar vid verksamhetsövergång och byte av tågoperatör. Förbundet vill i det centrala avtalet skriva in regler som innebär att den som är anställd får behålla lön och andra anställningsvillkor när olika verksamheter inom spårtrafiken upphandlas.
Enligt Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson skapar varje ny upphandling oro för medlemmarna:
– Idag räcker det för ett företag att byta namn och organisationsnummer för att frigöra sig från de lokala avtalen och börja försämra villkoren för våra medlemmar. Det kan handla om såväl förlorande semesterdagar som tappat pension och lägre lön.
Han tycker inte att det är acceptabelt att detta förekommer på så många håll i branschen.
– Vi vill ha ett system som skyddar våra medlemmar mot denna form av villkorsdumpning.
Almega vill att berörda företag ska få fortsätta att förhandla med facket vid varje tillfälle detta blir aktuellt. Det här är en fråga som vanligen inte avgörs genom kollektivavtal, säger Lars Friberg vid Almega Spårtrafikföretagen:
– Om Sekos förslag skulle få gälla vid verksamhetsövergångar så skulle det innebära att människor anställda i samma företag och med samma arbetsuppgifter skulle kunna ha helt olika villkor, beroende på var de arbetat tidigare. Det är inte rimligt, menar han.
Medlingsinstitutet är nu inkopplat och medlare väntas utses inom kort. Sekos förbundsordförande Janne Rudén säger att han sällan varit med om en arbetsgivare som är så ovillig att hitta lösningar på frågor som är så viktiga för väldigt många människor:
– Vi tvingas därför att lägga ett omfattande konfliktvarsel för att få igång förhandlingarna igen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer