I en utredning av Konkurrenskommissionen, en del av tankesmedjan Den Nya Välfärden, kritiseras Stockholms läns landsting för att ännu en gång direktupphandlat tre avtal i strid mot upphandlingslagarna,
Hälso- och sjukvårdsnämnden vid Stockholms läns landsting har tidigare kritiserats av Konkurrenskommissionen för att sätta sig över gällande bestämmelser om offentlig upphandling. I augusti 2017 beslutade nämnden att på nytt förlänga vårdavtal på ett sätt som kommissionen anser strider mot lagen. Värdet av dessa kritiserade upphandlingar uppgår till cirka 48 miljoner kronor.
Den här gången rör det sig om tre avtal som, i likhet med tidigare avtal, direktupphandlats för att “landstinget skulle vinna tid och hinna förbereda upphandling”. Landstinget har dock inte lyckats genomföra någon sådan upphandling.
– Konkurrenskommissionen har upprepade gånger kritiserat landstinget för att närmast ha satt i system att olagligen direktupphandla vårdavtal under förevändning att en riktig upphandling senare ska genomföras, säger Per Eklund, ledamot i Konkurrenskommissionen.
– Det förefaller visserligen som om landstingets nya politiska ledning har insett att detta är ett problem som behöver rättas till. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen verkar dock fortsätta som tidigare, vilket ger anledning att rikta allvarlig kritik mot landstinget, säger han.
Stockholms läns landsting har hittills fått betala cirka 37 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgifter. Landstinget utmärker sig därmed som den upphandlade myndighet som tilldömts det högsta, sammanlagda bötesbeloppet. Enligt Per Eklund riskerar SLL nu att få betala betala ytterligare cirka fyra miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.
Från landstingshåll arbetar man med att rensa upp i direktupphandlingarna.
– Landstinget ska följa lagen. Sedan jag tog över som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden har jag tagit initiativ till att vi ska städa upp i alla gamla direktavtal, det är en ryggsäck som vi bär med oss. Därför har vi nu en plan att arbeta efter för att komma till rätta med tidigare resultat av bristfälliga upphandlingar., säger hälso- och sjukvårdslandstingsråd Anna Starbrink (L) till Upphandling24.
Men hon pekar på att det uppstår problem när upphandlingslagstiftningen kommer i konflikt med hälso- och sjukvårdslagen när det gäller att tillgodose patienternas vårdbehov.
– Vi kommer alltid att sätta patienternas behov i första rummet. Dessa krockar uppkommer när vi behöver göra nya upphandlingar, eller gå över i vårdval enligt LOV, och behöver tillfälliga förlängningar för att hinna förbereda det. Alternativet att ta över alla sådana uppdrag tillfälligt i landstingets regi vore extremt opraktiskt och dyrt. Och alternativet att låta patienterna stå utan vård finns naturligtvis inte på kartan., säger Anna Starbrink.
– Min och landstingets absoluta ambition är att vi ska kunna följa och kombinera LOU, LOV och hälso- och sjukvårdslagen. Jag välkomnar dessutom Konkurrensverkets granskningar, som visar hur också de höjt ambitionerna jämfört med tidigare då dessa avtal kunde leva vidare år efter år. Samtidigt ser jag också behov att se över lagstiftningen och hur den fungerar i välfärds- och sjukvårdssammanhang, säger Anna Starbrink till Upphandling24.
De två delarna i den utredning som Konkurrenskommissionen tagit fram finns att läsa här och här.
Så det är alltså OK att i likhet med Transportstyrelsen göra “avsteg från lagen” när det passar.
Vilka tre avtal är det man refererar till någon som vet?
Det framgår av de två utredningarna (pdf) som finns länkade till i slutet av artikeln.