Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Vi kommer alltid att sätta patienternas behov främst”

Konkurrens­kommissionen, en del av tankesmedjan Den Nya Välfärden, kritiserar Stockholms läns landsting, SLL, för att ännu en gång ha direkt­upphandlat tre avtal i strid med upphandlingslagarna. Hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L) i SLL menar att de ska följa lagen, men att de alltid kommer att sätta patienternas behov i första rummet.

| 2018-01-15
Foto: Anna Molander

I en utredning av Konkurrens­kommissionen, en del av tankesmedjan Den Nya Välfärden, kritiseras Stockholms läns landsting för att ännu en gång direkt­upphandlat tre avtal i strid mot upphandlingslagarna,

Hälso- och sjukvårdsnämnden vid Stockholms läns landsting har tidigare kritiserats av Konkurrenskommissionen för att sätta sig över gällande bestämmelser om offentlig upphandling. I augusti 2017 beslutade nämnden att på nytt förlänga vårdavtal på ett sätt som kommissionen anser strider mot lagen. Värdet av dessa kritiserade upphandlingar uppgår till cirka 48 miljoner kronor.

Den här gången rör det sig om tre avtal som, i likhet med tidigare avtal,  direktupphandlats för att “landstinget skulle vinna tid och hinna förbereda upphandling”. Landstinget har dock inte lyckats genomföra någon sådan upphandling.

– Konkurrenskommissionen har upprepade gånger kritiserat landstinget för att närmast ha satt i system att olagligen direkt­upphandla vårdavtal under förevändning att en riktig upphandling senare ska genomföras, säger Per Eklund, ledamot i Konkurrens­kommissionen.

– Det förefaller visserligen som om landstingets nya politiska ledning har insett att detta är ett problem som behöver rättas till. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen verkar dock fortsätta som tidigare, vilket ger anledning att rikta allvarlig kritik mot landstinget, säger han.

Stockholms läns landsting har hittills fått betala cirka 37 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgifter. Landstinget utmärker sig därmed som den upphandlade myndighet som tilldömts det högsta, sammanlagda bötesbeloppet. Enligt Per Eklund riskerar SLL nu att få betala betala ytterligare cirka fyra miljoner kronor i upphandlings­skadeavgift.

Från landstingshåll arbetar man med att rensa upp i direktupphandlingarna.

– Landstinget ska följa lagen. Sedan jag tog över som ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden har jag tagit initiativ till att vi ska städa upp i alla gamla direktavtal, det är en ryggsäck som vi bär med oss. Därför har vi nu en plan att arbeta efter för att komma till rätta med tidigare resultat av bristfälliga upphandlingar., säger hälso- och sjukvårdslandstingsråd Anna Starbrink (L) till Upphandling24.

Men hon pekar på att det uppstår problem när upphandlingslagstiftningen kommer i konflikt med hälso- och sjukvårdslagen när det gäller att tillgodose patienternas vårdbehov.

– Vi kommer alltid att sätta patienternas behov i första rummet. Dessa krockar uppkommer när vi behöver göra nya upphandlingar, eller gå över i vårdval enligt LOV, och behöver tillfälliga förlängningar för att hinna förbereda det. Alternativet att ta över alla sådana uppdrag tillfälligt i landstingets regi vore extremt opraktiskt och dyrt. Och alternativet att låta patienterna stå utan vård finns naturligtvis inte på kartan., säger Anna Starbrink.

– Min och landstingets absoluta ambition är att vi ska kunna följa och kombinera LOU, LOV och hälso- och sjukvårdslagen. Jag välkomnar dessutom Konkurrensverkets granskningar, som visar hur också de höjt ambitionerna jämfört med tidigare då dessa avtal kunde leva vidare år efter år. Samtidigt ser jag också behov att se över lagstiftningen och hur den fungerar i välfärds- och sjukvårdssammanhang, säger Anna Starbrink till Upphandling24.

De två delarna i den utredning som Konkurrenskommissionen tagit fram finns att läsa här och här.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DirektupphandlingVård och omsorg Anna StarbrinkKonkurrenskommissionenPer EklundStockholms Läns Landsting

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "“Vi kommer alltid att sätta patienternas behov främst”"

  1. Johan Sundin skriver:
    16 januari, 2018 kl. 08:37

    Så det är alltså OK att i likhet med Transportstyrelsen göra “avsteg från lagen” när det passar.

  2. Joakim Söderberg skriver:
    16 januari, 2018 kl. 08:50

    Vilka tre avtal är det man refererar till någon som vet?

  3. Erik Säfvenberg skriver:
    18 januari, 2018 kl. 13:53

    Det framgår av de två utredningarna (pdf) som finns länkade till i slutet av artikeln.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026