Vintern har varit kantad med skandaler i statliga myndigheter. Det har gjort att regeringen bestämt att ge Statskontoret i uppdrag att utveckla och intensifiera arbetet med att upptäcka och förebygga korruption samt andra oegentligheter i staten genom att inrätta ett statligt nätverk mot korruption. Ekonomistyrningsverket ska bistå Statskontoret vid inrättandet av nätverket.
Frågor kring offentlig upphandling ska hanteras i samråd med Upphandlingsmyndigheten och frågor som rör riskhantering kopplad till inköp i samråd med Kammarkollegiet.
Vidare ska Statskontoret, enligt regeringen, utarbeta riktlinjer för hur statliga myndigheter dels kan arbeta för att underlätta för anställda, uppdragstagare, leverantörer och kunder som vill meddela misstankar om korruption eller andra oegentligheter, dels hur myndigheterna kan hantera misstankar om oegentligheter. Riktlinjerna ska gälla alla åtgärder som kan underlätta för arbets- eller uppdragstagare som vill slå larm internt eller externt.
Därför har regeringen också gett Statskontoret uppdraget att kartlägga hur statliga myndigheter under regeringen arbetar med visselblåsarfunktioner för att upptäcka misstänkta fall av korruption och myndigheters erfarenhet av det.
– Vi har i Sverige relativt små problem med korruption, men det innebär inte att vi kan luta oss tillbaka. Vi strävar efter att skapa ännu bättre förutsättningar för att bekämpa korruption. För oss är det nu viktigt att Statskontoret närmare kartlägger hur myndigheterna arbetar med visselblåsarfunktioner. Ett väl fungerande samhälle bygger på stark tillit och därför är det här uppdraget viktigt, säger civilminister Ardalan Shekarabi.
Statskontorets har kunnat visa att det finns generella brister i myndigheternas beredskap och medvetenhet om korruption. Visselblåsarfunktioner är ett sätt att lyfta frågorna om hur myndigheter agerar för att förebygga korruption.
Statskontoret ska kartlägga hur myndigheter i dag arbetar med visselblåsarfunktioner och vad erfarenheterna är, men också utreda om en gemensam visselblåsarfunktion för flera myndigheter kan vara ändamålsenlig. Exempel på när en gemensam funktion kan vara ändamålsenlig är om kostnaderna per anmälan kan sänkas via samordning, eller om användningen ökar, till exempel för att kännedomen ökar eller att man inte vill använda den egna myndighetens funktion.
– Det är av vikt att enskilda och företag fortsätter att ha ett högt förtroende för våra statliga myndigheter och där myndigheterna står för en kultur där respekten och förståelsen för den statliga värdegrunden upprätthålls, säger civilminister Ardalan Shekarabi som också öppnar för att tjänstemän som misstänkts för grova korruptionsbrott kan få lönen minskad eller indragen under tiden de är avstängda från sitt arbete.
– Det sticker i ögonen på folk att vi har situationer där vi har höga tjänstemän som är misstänkta för grova korruptionsbrott och har fullt betalt under tiden som de är avstängda, säger han till TT.
Men det ser Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST, som djupt problematiskt.
– Förslaget om att offentligt anställda ska kunna stängas av utan lön vid misstanke om brott ser jag som djupt problematiskt. Att betraktas som skyldig innan man är dömd är att sätta grundläggande rättsprinciper ur spel, säger hon.
Britta Lejon anser att en viktig insats för att motverka korruption är att ge statliga bolag meddelarskydd och insyn genom offentlighetsprincipen.
– Så är det inte idag trots att kommunala bolag har de reglerna. Det ska vara transparens när våra gemensamma skattepengar hanteras, säger hon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer