Yngre medarbetare står för en växande del av arbetskraften och får allt oftare viktigare positioner. Det visar en studie från Ernst & Young. Det får flera omfattande konsekvenser, enligt rapporten:
- Yngre är ofta mer samarbetsinriktade och mindre av individualister än många äldre.
- Förväntningar ökar på att arbetskraftens åsikter verkligen ska räknas och ha betydelse.
- Allt fler användarprylar strömmar in på arbetsplatserna, i form av nya mobila apparater, men även appar och sociala nätverk.
- Yngre har en benägenhet att vilja arbeta varifrån som helst, när som helst, istället för utifrån definierade arbetstider och arbetsplatser.
- Kraven ökar på att arbetet verkligen ska vara meningsfullt.
Så här blir företaget en mer attraktiv arbetsplats för yngre generationer:
1. Möjliggör samarbete.
Färre fasta och rumsindelade arbetsplatser och en ökad öppenhet är en förändring. Det räcker inte att enbart kommunicerar personligen, via telefon eller med e-post.
Verktyg som stöder samarbete är Salesforces plattform Chatter, Ciscos Jabber eller Google Chat, men det finns mängder av fler mjukvaror i appform.
Samarbetet blir inte bara norm inom företaget, utan även gentemot partner, leverantörer, kunder och andra.
2. Stöd ett fritt flöde av idéer.
Att dela idéer blir helt avgörande. Att cheferna lyssnar på idéerna är en förutsättning. Även om man lyssnar till åtta dåliga idéer så kan en eller två vara genomförbara eller till och med bra.
Åsiktsutbyte kan även ske genom brainstorming-samtal, på grupp- och avdelningsnivå. Att lyssna på idéerna betyder inte att de behöver genomföras.
3. Acceptera en blandning mellan arbete och fritid.
Att kunna jobba varifrån var som helst, när som helst är inte alltid realistiskt.
Och personer som kollar mobiler, e-post och annat hela tiden är inte alltid önskvärt, ur stressynpunkt. Man kan även införa sådant som ingår i fritiden på jobbet, exempelvis yoga, träning och annat.
4. Anpassa till kortare anställningar.
I genomsnitt stannar personer mellan 20 och 34 i 2,3 år, enligt amerikansk arbetsmarknadsstatistik. Genomsnittet för samtliga grupper är 4,6 år.
Skillnaden är dock stor mellan personer och yrkesgrupper.
Utmaningen blir att få folk att stanna så länge som möjligt, vässa rekryteringsprocesserna och samtidigt genomföra förändringar som gör arbetsgivaren attraktiv.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer