Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

14:7 en ny udda regel i LOU

Juridisk krönika14 kap. 7 § LOU är en udda handlingsregel som rör den upphandlande myndighetens kontroll och eventuella utbyte av en anbudsgivares underleverantör. Bestämmelsen bygger på artikel 63.1 andra stycket i LOU-direktivet och är ny i förhållande till 2007 års LOU, skriver Sara-Li Olovsson och Hampus Stefansson, Delphi.

| 2018-01-29
Sara-Li Olovsson och Hampus Stefansson, Delphi.

I 14 kap. 7 § LOU anges att den upphandlande myndigheten, i enlighet med 4 kap. 11 § LOU, ska kontrollera ett företag som åberopas för att uppfylla ett kvalificeringskrav och ska begära att företaget  byts ut om obligatoriska uteslutningsgrunder föreligger eller om företaget inte uppfyller de kvalificeringskrav som det åberopas för.

Den upphandlande myndigheten får begära att det åberopade företaget byts ut om fakultativa uteslutningsgrunder föreligger. Enligt den svenska versionen av LOU-direktivet skulle en myndighet få begära att företaget byts ut även vid obligatoriska uteslutningsgrunder eller om det inte uppfyller de kvalificeringskrav det åberopas för, denna formulering saknar dock motsvarighet i exempelvis den engelska versionen och har därför inte implementerats i den svenska lagen.

Viktigt att notera är att bestämmelsen inte gäller för sådana underleverantörer som anbudsgivaren enbart avser att delegera ut vissa delar av kontraktet till som och alltså inte åberopas för att uppfylla ett kvalificeringskrav.

Bestämmelsen framstår som märklig eftersom en leverantör, som inte själv uppfyller kvalificeringskraven utan förlitar sig på ett annat företags kapacitet, ska få en chans att ändra sitt anbud om den upphandlande myndigheten inte anser att leverantören uppfyller kvalificeringskraven.

En leverantör som behöver en underleverantör gynnas alltså i förhållande till en leverantör som inte behöver en underleverantör, det kan därför ifrågasättas om bestämmelsen ligger i linje med likabehandlingsprincipen.

Skulle en leverantörs underleverantör inte ha uppfyllt det kvalificeringskrav den åberopades för i en upphandling enligt 2007 års LOU skulle myndigheten i stället ha uteslutit leverantören.

Det påpekas även i förarbetena till LOU att bestämmelsen inte är förenlig med lagens övriga regler om uppfyllelse av krav i upphandlingar men att det inte finns tillräckligt starka skäl att frångå direktivets bestämmelser.

En praktisk konsekvens av bestämmelsen är att en leverantör som utesluts enligt den nya bestämmelsen utan att ha fått möjlighet att byta ut sin underleverantör, torde kunna visa på ett fel enligt LOU och att leverantören har lidit skada av felet.

Myndigheten har, i vissa fall, en skyldighet enligt den nya regeln att begära utbyte av underleverantören. Detta har såvitt vi känner till inte prövats rättsligt ännu men när det sker kommer domstolens val av åtgärd vid en sådan talan bli intressant. Kommer det gå att rätta en sådan upphandling?

Sammanfattningsvis anser vi generellt att flexiblare regler är något positivt men att just denna bestämmelse är svårförenlig med resten av reglerna i LOU.

Förhoppningsvis kommer dock inte regeln bli ett praktiskt problem i allt för många upphandlingar.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "14:7 en ny udda regel i LOU"

  1. Diasporani skriver:
    30 januari, 2018 kl. 15:46

    Nja. Antar att artiklarna som avses är 71 6.b), m.h.t artiklarna 59, 60 och 61 samt 57. Innebörden i både den svenska och den engelska versionen är att utbyte av u-lev ska krävas vid ej uppfyllelse av obligatoriska krav, medan utbyte av u-lev får begäras vid icke-obligatoriska krav. Samma distinktion görs i 14 kap. 7 §; dvs ska kräva utbyte som anknyter till obligatoriska krav, medan får begära utbyte med anknytning till ej obligatoriska krav. Någon grund för olikbehandling av leverantörer innebär varken direktivtext eller LOU. Inte heller gynnas en leverantör som behöver en u-lev som inte klarar krav i förhållande till en leverantör som inte behöver en u-luv, och som själv inte klarar krav. Så, vad är de upphandlingsrättsliga problemen. Här bortses helt från de affärsmässiga problemen, som ju de nya reglerna innebär.

  2. Per Johansson skriver:
    1 februari, 2018 kl. 15:50

    Diasporani, kan du utveckla på vilket sätt det inte är en olik behandling av leverantörer att den som åberopat annat företag för viss kapacitet får ändra sitt anbud medan den som anser sig ha egen kapacitet inte får ändra sitt anbud.
    Här måste man ta i beaktande att kravuppfyllelsen i stor utsträckning inte handlar om vilken kapacitet leverantören faktiskt har utan om hur man i anbudet styrkt sin kapacitet. Om en leverantör som åberopar annat företags kapacitet får byta ut detta företag så borde det väl vara rimligt att ett företag som lämnat bevis i anbudet som inte styrker den egna kapaciteten får byta ut dessa bevis.

  3. Ted skriver:
    4 februari, 2018 kl. 10:56

    Vad gäller när samarbetsavtal (åtagande osv.) ej bifogats anbudet i NLOU? Eller om Anbudsgivaren byter leverantör som åberopats då de ex. är dömda för brott, eller inte uppfyller kvalificeringskrav/et, tillåts då att anbudet kompletteras med nytt samarbetsavtal etc.?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026