Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

6 tips för att få igång produktiviteten

Nu drar jobbet igång igen efter jul och nyår då många varit lediga. Här är tipsen som hjälper dig komma igång och vara produktiv direkt.

| 2014-01-07

Att komma igång efter en ledighet är inte alltid det lättaste, och är man lite seg i starten är det lätt att arbetsuppgifterna snabbt blir många och mejlkorgen fylls på i alltför rask takt.

Inc.com har satt ihop sex tips som hjälper dig bli mer produktiv och gör det lättare att vara organiserad när arbetsbelastningen ökar.

1. Sätt realistiska mål och håll fokus på dem

Inför det nya året är det alltid en bra idé att sätta nya mål för vad du vill uppnå karriärmässigt. För att nå dina mål måste du hålla fokus på dem under en lång tid, sätt realistiska och inspirerande mål som du kan jobba mot dagligen.

2. Skaffa en kalender och bär den med dig

Oavsett om du har en traditionell almanacka, en app eller någon annan variant av kalender, se till att du har tillgång till den jämt och använd den. Att försöka hålla koll på dina aktiviteter genom att skriva ner dem på lappar är sällan ett bra sätt att bli organiserad, speciellt när att göra-listan börjar bli allt längre.

3. Prioritera bland uppgifter varje dag

Ta en kvart i början på arbetsdagen och prioritera vilka av dagens uppgifter som ska klaras av och använd din kalender för att bestämma hur mycket tid du ska lägga på de olika uppgifterna.

4. Prioritera dina prioriteringar

Ta tag i dina viktigaste arbetsuppgifter först och de minst viktiga sist. Detta låter som en självklarhet, men ofta kommer vi på oss själva med att göra enkla och snabbavklarade uppgifter bara för att få bocka av dem från listan, istället för att ta tag i de jobbigare men desto viktigare uppgifterna. Gör en kopp kaffe och en paus för att samla styrka och ta sedan tag i det som behövs göras.

5. Ta tag i de små sakerna i slutet av dagen

Ta en kvart innan du går hem och knyt ihop de små säckarna som har stått öppna under dagen – svara på mejl, stäm av med dina kollegor och ring samtal som fått vänta. Spara allt viktigt arbete som du gjort under dagen, och rensa ut sådant du inte behöver ha kvar. Till sist, ta en snabbkoll på morgondagens aktiviteter.

6. Rensa upp på din plats

Det är svårt att vara organiserad själv om ditt skrivbord (både det fysiska och det digitala) ser ut som en enda röra. Ta några minuter i slutet av arbetsveckan och få ordning på filer och papper, organisera dem i mappar och fack där du låter hittar dem igen. Om du har organiserat dina saker slipper du spendera tid och energi på att leta fram dem när de väl behövs.

Läs mer: ArbetsplatsKarriärKarriärutveckling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026