Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Alingsås chansade om avtal kring IOP – riskerar böter

Karin Lunning på Konkurrenserket anser att Alingsås kommun skulle ha upphandlat ett kontrakt kring idéburet offentligt partnerskap, IOP, om demensvård. Kommunen, som själva var osäkra vad som gäller riskerar nu upphandlingsskadeavgift.

| 2017-07-03

Idéburet offentligt partnerskap, IOP, är ett partnerskap där en ideell eller idéburen organisation lanserar en idé för kommunen – för att sedan ingå ett ömsesidigt partnerskap. Tidigare har detta främst använts vid flyktingboenden och andra, liknande verksamheter.

Alingsås kommun blev först i landet med att inleda ett IOP inom demensvård. De gjorde det med organisationen Bräcke Diakoni. Avtalet träder i kraft 1 oktober. En enig nämnd och ett enigt kommunfullmäktige har tagit beslut om att genomföra samarbetet.

Kommunen valde IOP trots att de inte var helt säkra på att det följde gällande upphandlingslagar då alternativet hade varit att göra en offentlig upphandling kring demensvården.

– Finns det en marknad måste vi upphandla. Vår bedömning är att det inte finns en marknad för den här typen av vårdkedja, men det kan finnas någon som tycker att vi har fel här – och ta strid för det. Då kan vi såklart missa avtalet och eventuellt bötfällas för upphandlingsbrott, sa Catharina Johansson, chef för vård- och äldreomsorgsförvaltningen i anslutning till att kontratet tecknades.

Alingsås kommun har i flera led undersökt möjligheten, vägt för- och nackdelar och kom fram till att testa trots att lagarna är snåriga.

– Vi på Konkurrensverket ser positivt på att det finns en mångfald av leverantörer och utförare till den offentliga sektorn, eftersom detta stimulerar konkurrensen och ger medborgarna större valmöjligheter. Anlitande av leverantörer måste dock ske utan överträdelser av lagen, säger Karin Lunning, tillförordnad generaldirektör Konkurrensverket.

Konkurrensverket vänder sig nu till domstol och kräver att kommunen ska dömas att betala upphandlingsskadeavgift om fem miljoner kronor.

Verket pekar på att tjänster,  som tidigare utfördes av de upphandlande myndigheterna själva, under en längre tid istället övergått till att vara något som numera köps in från leverantörer. De anser att det är särskilt tydligt på det sociala området och är även något som Europeiska kommissionen uppmärksammat.

– Jag anser att det är bra att olika leverantörer av tjänster kan erbjuda olika koncept eller inriktning, och därmed svara upp till de krav som kommuner kan ställa. Här kan idéburna leverantörer spela en stor roll. Någon förtur, eller gräddfil, för idéburna finns dock inte i lagen. Alla leverantörer ska, enligt upphandlingsreglerna, behandlas lika, säger Karin Lunning.

Verket delar inte kommunens bedömning om att det inte finns en marknad för tjänsterna och de behöver därför inte annonseras. Därför har de beslutat att ansöka om upphandlingsskadeavgift för Alingsås kommun. Kommunen har enligt Konkurrensverkets bedömning gjort en otillåten direktupphandling eftersom det så kallade partnerskapet i själva verket innebar att kommunen köpte en tjänst från Bräcke Diakoni.

Konkurrensverket anser att kommunen varit medveten om att den borde ha upphandlat kontraktet eftersom de varnats av jurister att skriva avtal utan annonsering. Detta i kombination med det höga kontraktsvärdet, 75 miljoner kronor, och den potentiellt mycket långa avtalstiden är anledningen till storleken på den upphandlingsskadeavgift som Konkurrensverket yrkar.

Enligt Konkurrensverket kallar Europeiska kommissionen tjänster som endast det allmänna köper in, till exempel avseende sjukvård och äldreomsorg, för tjänster av allmänt intresse. Dessa delas sedan upp i ekonomiska och icke-ekonomiska tjänster. Avgörande för om tjänsterna ska anses vara ekonomiska eller inte är om det finns en marknad för tjänsterna.

– Under vår utredning av Alingsås kommun framkom till exempel att en femtedel av alla platser på äldreboenden i Sverige tillhandahålls av en annan utförare än kommunerna. Förändringarna i hur kommunerna ordnar sin äldreomsorg har gjort att en sådan marknad finns för äldreboenden. Det blir då fråga om en ekonomisk tjänst vilket gör att upphandlingslagstiftningen måste följas, säger Karin Lunning,

Hon pekar på att verket i andra ärenden sett att det till exempel avseende HVB-hem, hem för vård och boende, finns så många aktörer att man utan tvekan kan konstatera att de omsätts på en marknad. Det kan vara svårare att säga när tjänsterna inte är ekonomiska, det vill säga att det inte finns en marknad. Konkurrensverket pekar på att Bräcke Diakoni lyckades vinna ett kontrakt avseende den aktuella verksamheten vid en annonserad upphandling 2010.

– Vi vill dock slå fast att ju fler upphandlande myndigheter som inte utför tjänsterna själva, och istället lägger ut dem på entreprenad, desto mer troligt är det att det uppstår en marknad för tjänsterna. För oss är det därför viktigt att framhålla att det avgörande är innehållet i den överenskommelse som en upphandlande myndighet ingår och inte vad överenskommelsen kallas. Om överenskommelsen innebär att den upphandlande myndigheten köper en tjänst mot ersättning är det fråga om ett kontrakt i upphandlingslagstiftningens mening. Samma regler gäller som vid alla andra inköp och annonsering är därför huvudregeln, säger Lunning.

Verket uppmanar alla upphandlande myndigheter att utforma sina förfrågningsunderlag så att de kan få in så många anbud som möjligt. I det ligger att inte ställa för höga eller onödiga krav.

Alingsås kommun är dock inte avskräckta av Konkurrensverkets ansökan om upphandlingsskadeavgift.

– Vi har haft en politisk enighet kring att hitta ett långsiktigt och hållbart sätt att samarbeta kring samhällsutmaningar som äldrevård. Så tillsammans med politiken har linjen varit tydlig från början: Vi har kalkylerat med en risk, men ser det som något positivt att detta prövas så att vi sedan vet hur vi ska gå vidare, säger Catharina Johansson.

Vård- och äldreomsorgsnämndens ordförande Micaela Kronberg Thor(M) håller med.

– Vi tror på att IOP med fokus på en sammanhållen vårdkedja är en väg framåt. Här har vi en bred enighet och jag är övertygad om att det här är ett arbetssätt man kommer landa i på sikt även på riksplanet, oavsett utfall i förvaltningsrätten, säger hon.

 

Läs mer: IOPUpphandlingsskadeavgiftVård och omsorg

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Lena Micko

Så ska Micko underlätta för de små

Ett nytt nätverk för köpare och leverantörer. Ökade möjligheter till dialog med upphandlande myndigheter för att underlätta kommunikation och minska risken för missförstånd. Det är två saker som ska möjliggöra för fler småföretag att delta i offentliga upphandlingar, enligt civilminister Lena Micko (S).

Bryter avtal direkt efter konkurs

Konkursbeslutet hann knappt meddelas i Skåne innan Region Dalarna valde att avbryta samarbetet med Vårdinnovation. Oppositionen menar ändå att regionen agerat för sent.

Foto: Juliana Wiklund.

Kräver besked av regionerna

Otåligheten växer inom svensk företagshälsovård över bristen på besked om externa leverantörer för covidvaccination. Gotland tillhör undantagen som en region där företagshälsovården ansvarar för en del insatser redan under fas ett.

Inför kategoristyrning på bred front

Alvestas kommunkoncern i sin helhet ska involveras i en strategisk satsning på kategoristyrda inköp. Pilotprojekt inom livsmedel och markentreprenader har banat väg för reformen.

Tar kliv uppåt i Uppsala

Karriär

Susanne Afzelius tar ett steg uppåt i Uppsala stads organisation som ny verksamhetschef för Gemensam service med omkring 700 medarbetare. Men hon behåller engagemanget för upphandling efter drygt fyra år som organisationens upphandlingschef

Foto; Fredrik Wennerlund.

Tar strid om vaccinavtal

”Köp eget!” Moderatledaren Ulf Kristerssons hoppas på nationella inköp av vaccin mot covid-19 för att klara massvaccination av alla vuxna fram till halvårsskiftet.

Veckans jobb

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Ljungby kommun söker upphandlingschef
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet
  • Erfaren upphandlare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Uddevalla Energi söker en erfaren inköps- och upphandlingsansvarig
  • SVA söker inköps- och upphandlingschef
  • SVA söker inköpare

Senaste nyheterna

Så ska Micko underlätta för de småSå ska Micko underlätta för de små
Bryter avtal direkt efter konkurs Bryter avtal direkt efter konkurs
Kräver besked av regionerna Kräver besked av regionerna
Inför kategoristyrning på bred front Inför kategoristyrning på bred front
Tar kliv uppåt i Uppsala Tar kliv uppåt i Uppsala
Tar strid om vaccinavtal Tar strid om vaccinavtal
Avtalslöst efter årtalsmissAvtalslöst efter årtalsmiss
Shopmodell för högre betyg Shopmodell för högre betyg

Senaste kommentarerna

  • Vy och SJ i NorrlandsnattenAtt driftupphandla tågtrafik går ju relativt bra, se all kollektivtrafik på spår. Däremot är det för mig ofattbart att man...
  • Han leder V6-samarbetetDet måste varit två kloka jurister som tog med dina värdefulla kunskaper i boken :-) Grattis David!
  • Vy och SJ i NorrlandsnattenI denna länk redogör Trafikverket för prissättningen.
  • Vy och SJ i NorrlandsnattenHar nu insett det negativa i resultatet av upphandlingen. Der går inte att åka nattåg till Kiruna ända från Göteborg...
  • Avtalsförändring retar gymägareMotiveringen var ju att alla leverantörer har fått samma erbjudande dvs samma förutsättningar. Möjligen om man då anser att gym...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »