Varje år upphandlar Örnsköldsviks kommun varor och tjänster för cirka 700 miljoner kronor. Nu startas en anbudsskola för att flera affärer ska göras lokalt.
Vid fem tillfällen i höst får företagare lära sig mer om upphandlingsverktyget E-avrop, hur det går till att lämna anbud och de lagar och regler som företagen och kommunen behöver förhålla sig till.
– Tanken är att vi ska få en ökad förståelse för varandra och att företagarna ska känna sig trygga i processen och förstå varför vi ställer vissa krav. Men det handlar även om att öka vår förståelse för företagarnas situation och göra det vi kan för att förenkla och underlätta, säger Jens Hannemann, upphandlingschef.
Enligt näringslivsutvecklaren Camilla Rodin upplever företagare ofta inte sällan det är snårigt, främmande och övermäktigt att ge sig in i upphandlingarnas värld.
– Det kan bland annat handla om att man upplever att man är för liten och inte har chans att leverera de volymer som efterfrågas, att det är svårt eller att beställningarna inte känns relevanta. Vi kände att vi vill möta företagen i de utmaningar som de upplever och avdramatisera hela processen och sänka tröskeln, säger hon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer