Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Är det tillåtet med volymfördelning vid ramavtal?

Juridisk krönikaDet förekommer många olika sätt att reglera hur avrop ska ske från ett ramavtal med flera leverantörer. En av de mest uppmärksammade varianterna är volymfördelning. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, ifrågasätter om det är möjligt att utforma en volymbaserad fördelningsnyckel som samtidigt är förenlig med LOU.

| 2016-03-14

I ett ramavtal med flera leverantörer, där förnyad konkurrensutsättning inte ska användas, måste det finnas en fördelningsnyckel som beskriver hur avropen från ramavtalet ska göras. Den grundläggande bestämmelsen för hur detta ska ske är 5 kap. 6 § andra stycket LOU, där det anges att kontrakt ska tilldelas den leverantör som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de villkor som angetts i ramavtalet.

Detta säkerställs oftast genom en rangordning mellan de leverantörer som antagits i ramavtalsupphandlingen, där den leverantör som rangordnats som nr 1 i första hand ska tilldelas samtliga avrop från ramavtalet.

En annan form av fördelningsnyckel som ofta diskuteras och som är relativt vanligt förekommande är volymfördelning. En sådan fördelningsnyckel kan utformas på olika sätt, men en grundläggande egenskap hos den typ av fördelningsnyckel som avses i denna krönika är att det finns en fördelning av den totala avropsvolymen mellan de antagna leverantörerna. Ett exempel är att om tre leverantörer antagits i ramavtalsupphandlingen, ska leverantör nummer 1 tilldelas 50 procent av avropen, nummer 2 tilldelas 30 procent och nummer 3 tilldelas 20 procent.

Konkurrensverket har, i sin rapport Inom ramen för ramavtal från 2015, tagit upp volymfördelning som en möjlighet, men samtidigt varnat för att en sådan fördelningsnyckel kan strida mot LOU. Även i lagrådsremissen från juni 2015 omnämns volymfördelning som ett alternativ, som dock enligt lagrådsremissen torde vara förenat med vissa tillämpningssvårigheter.

Vid en första anblick kan volymfördelning se ut som en bra lösning. En vanlig anledning till att ha en volymfördelning är att åstadkomma en långsiktigt förbättrad konkurrenssituation på marknaden genom en spridning av avropen från ramavtalet mellan de antagna leverantörerna. Dessutom kan en volymfördelning förefalla transparent, eftersom den oftast uttryckligen anger hur stor del av avropen som leverantörerna kommer att tilldelas.

I praktiken är dock en volymfördelning förknippat med betydande problem. Den största stötestenen är enligt vår uppfattning att en volymfördelning enligt exemplet ovan med nödvändighet leder till att det bästa anbudet inte tilldelas en viss andel av avropen. I exemplet är det till exempel förutbestämt att de anbud som inte är bäst, det vill säga de leverantörer som antagits som nummer 2 och 3, ska tilldelas hälften av avropsvolymen. En sådan ordning strider enligt vår uppfattning redan mot ordalydelsen i 5 kap. 6 § LOU.

Vidare säger en volymfördelning vanligen ingenting om vilken leverantör som ska tilldelas ett enskilt avrop. Visserligen finns en sammantagen volymfördelning över ramavtalets löptid, men när den avropande myndigheten i exemplet ovan ska tilldela ett enskilt kontrakt, finns ett fritt utrymme att välja vilken som helst av de antagna leverantörerna. Detta innebär en tydlig likabehandlings- och transparensbrist.

Ett annat problem är hur upprätthållande av volymfördelningen ska säkerställas under ramavtalstiden. Eftersom det på förhand inte kan sägas hur många avrop som faktiskt kommer att göras, eller hur avropens värde förhåller sig till varandra, finns det en stor risk för att volymfördelningen vid ramavtalets slut inte kommer att ha tillämpats fullt ut.

I en sådan situation kan den upphandlande myndigheten, förutom att ha brutit mot LOU, även ha gjort sig skyldig till avtalsbrott gentemot de leverantörer som har fått en mindre andel av den totala avropsvolymen än vad fördelningsnyckeln angav.

Domstolspraxis vad gäller volymbaserade fördelningsnycklar är relativt sällsynt. Svea hovrätt meddelade emellertid den 14 december 2015 dom i mål nummer T Svea HovR mål nr 10286-14, där en volymbaserad fördelningsnyckel bedömdes. Enligt denna fördelningsnyckel skulle leverantör nummer 1 tilldelas en större andel av avropsvolymen än leverantör nummer 2, leverantör nummer 2 skulle tilldelas en större andel än leverantör nummer 3 och så vidare.

Hovrätten ansåg, till skillnad från tingsrätten, att fördelningsnyckeln inte var förenlig med LOU. Utöver de problem som vi beskrivit ovan fanns här ytterligare en likabehandlings- och transparensbrist, eftersom fördelningsnyckeln inte ens angav hur stor andel av avropen som skulle tilldelas en viss leverantör (leverantör nummer 1 kunde till exempel få mellan 22 – 100 procent av avropen).

Sammanfattningsvis är det mycket problematiskt att försöka utforma en volymbaserad fördelningsnyckel i en ramavtalsupphandling som är förenlig med LOU. Visserligen kan möjligheten inte uteslutas, men frågan är om de problem som vi beskrivit ovan verkligen kan lösas, samtidigt som en volymfördelning i praktiken bibehålls.

Vi vill rekommendera upphandlande myndigheter att avstå från volymbaserade fördelningsnycklar i sina ramavtal.

Läs mer: JuridikJuridisk krönikaRamavtal

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

10 kommentarer på "Är det tillåtet med volymfördelning vid ramavtal?"

  1. Viktor skriver:
    14 mars, 2016 kl. 10:39

    Jag har tillämpat volymfördelning i flera upphandlingar, av bl.a.
    tekniska konsulter. Rangordnad etta kommer ändå aldrig kunna åta sig alla
    uppdrag, utan är tvungen att allt som oftast avböja avrop. Fördelen med volymtilldelning, är att UM kan ta hänsyn till att leverantörer har olika spetskompetens. Det kan man visserligen ta hänsyn till genom att anta olika leverantörer på delområden, men bara till en viss grad: Inom ett delområde kan leverantörer fortfarande ha olika spets. Det har fungerat bra med säkerställandet i praktiken, eftersom vi följt upp tilldelade volymer i en excelsnurra. Leverantörer är ofta positiva till fördelningsnyckeln.

  2. JPL skriver:
    15 mars, 2016 kl. 12:20

    Som av en händelse är tolkningen till fördel för större bolag/leverantörer jmf med mindre leverantörer såsom riktiga fåmanskonsultbolag.

    Syftet med LOU behöver vädras; är huvudsyftet “bästa förvaltning/hantering av offentliga medel” eller är syftet mer åt andra håll?

  3. Bingo skriver:
    15 mars, 2016 kl. 15:26

    Mer åt andra håll, som t.ex?

  4. Upphandlarn skriver:
    16 mars, 2016 kl. 10:29

    Jag tycker att det här, inte ovanliga, diskussionsämnet i första hand handlar om den felaktiga (övernitiska) tolkningen av LOU. Det är inte försöken att utforma affärsmässigt lämpliga användningssätt av ramavtal som är ett problem. Problemet är istället att den tolkning av/uppfattning om LOU som artikelförfattarna står för försvårar det.

    Min erfarenhet från många, många diskussioner med leverantörer är att de flesta egentligen tycker att det är bättre att flera får en del av kakan än att en leverantör får exklusivitet under flera år. Vidare upplever jag inte att leverantörerna generellt tycker att det är viktigt att en fördelning av avrop blir exakt enligt en viss förutbestämd procent, så länge fördelningen blir ungefär som förutskickat.

    Man kan även dra paralleller till liknande “dilemman” som inte blir alls lika ifrågasatta;

    1. en utvärderingsmodell vid tilldelning av ramavtal består allt som oftast av en varukorg av de varor eller tjänster som ramavtalet avser att omfatta. Innehållet i varukorgen är då oftast viktat utifrån förväntade avropsvolymer av de ingående delarna (statistiskt baserade eller ganska tagna ur luften). Det verkliga avropsutfallet i efterhand kan bli mer eller mindre likt viktningen i varukorgen, men med all säkerhet blir det ALDRIG NÅGONSIN exakt detsamma som i varukorgen. Skillnaden i det verkliga utfallet kan nog väl ofta vara så pass stort att om varukorgen varit viktad som det verkliga utfallet senare blev, så hade en annan leverantör vunnit upphandlingen/blivit högst rangordnad. Det är ändå inte särskilt ofta, sett till den frekventa användningen, som viktningen av varukorgar ifrågasätts utifrån att inte leda till ett rättvisande resultat.

    2. LOU tillåter att viktning av utvärderingskriterier “anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning”. LOU tillåter här uttryckligen ett avkall från absolut exakthet vilket leder till en oförutsebarhet hos leverantörerna.
    Nä, uppfattningen att volymfördelning inte borde vara tillåten enligt LOU/inte borde användas, har sin grund i att man sätter den teoretiska (och för den här frågan i praktiken inte den direkt viktigaste) juridiken framför affärsmässighet och sunt förnuft.

  5. ViktorA skriver:
    16 mars, 2016 kl. 13:03

    Håller helt med! Kan tillägga att uttömmande varukorgar (som anbudsgivare får prissätta i upphandlingen), inom t.ex. kommuner sällan är speciellt lämpligt, eftersom man köper från ett väldigt brett spektrum, och verksamheter har helt olika behov. Det går inte alltid att definiera ett frekvent sortiment till en varukorg. Ta t.ex. järnhandelsvaror: Butiker har tiotusentals produkter, där nya hela tiden utgår och tillkommer i sortimentet. Eller slöjdvirke: Lärare kör olika projekt med elever, och byter projekt efter ett tag, de har olika pedagogik och vill arbeta med olika typer material. Därav måste man försöka utvärdera på bredden, t.ex. genom att hemlighålla en “fiktiv varukorg” (som deponeras hos Notarius Publicus), och efter anbudsöppning applicera dessa på anbudsgivares hela (och med anbudet lämnade) produktsortiment, för att säkerställa att anbudsgivare är billiga på hela sitt sortiment… Vad gäller att ange kriterier i “fallande prioritetsordning”, kan motiveras i t.ex. Bemanningstjänster, där man jämför människor vid avrop (behöver göra en helhetsbedömning)). Tycker sådana här frågor borde tilldra sig mera uppmärksamhet, trots att jag själv är en verklighetsfrånvänd jurist:)

  6. Erik Bjäresten skriver:
    17 mars, 2016 kl. 15:19

    Artikelförfattarna tycker att det bästa anbudet ska få alla jobb och tvåan och trean inte borde få något. Slutsatsen av det resonemanget måste ju vara att ettan är bra och alla andra är dåliga. I verkligheten är det ju inte så utan de anbudsgivare som placerar sig i topp är alla hyfsat bra och då blir det ju konstigt att ge allt till en.

    Man skriver vidare att en volymfördelning inte säger något om vilken leverantör som ska tilldelas ett enskilt avrop.

    Vi avropar byggledare från ett ramavtal där målsättningen är att 1:an ska få 33% av volymen, tvåan får 28%, trean får 22% och fyran får 17%. En gång varannan månad söker vi ut hur mycket leverantörerna har fakturerat totalt inom ramavtalet. När ett nytt avrop ska göras så skickar vi det till den leverantör som ligger längst under sin målsättningsprocent. På så sätt blir det inget godtycke i vem som får vilket uppdrag. I upphandlingen framgår att modellen (vars målsättning är att leverantörerna ska få vissa procent) ska användas, ingen blir lovad en viss procent. Det är lite jobb med att söka ut fakturerade volymer men å andra sidan är modellen rättvis och ger litet incitament för trixande med anbudspriser och fakturering av extratimmar.

  7. undrande skriver:
    18 mars, 2016 kl. 13:33

    Är väldigt intresserad av att lära mig mer om volymfördelning i studiesyfte och söker förfrågningsunderlag , där man har använt sig av volymfördelning och som INTE har blivit överprövade . Jag är väldigt tacksam för tips och förslag

  8. LXV skriver:
    18 mars, 2016 kl. 13:48

    Tror du då att ni lever upp till bestämmelserna i 12 kap. 1§ LOU när ni avropar från en leverantör som är rangordnad som # 3 i upphandlingen?

  9. Viktor skriver:
    18 mars, 2016 kl. 14:44

    Kontakta Huddinge kommun och begär ut Tekniska konsulter ärendenr 2011-034. Administrativa föreskrifter AUB 92 reglerar frågan. Det behövs bara en ganska kort och enkel skrivning. Underlaget är dock några år gammalt. Inom kort går de ut med en ny upphandling, troligen samma upplägg.

  10. Boris skriver:
    24 mars, 2016 kl. 14:08

    Min bedömning är att modellen med volymfördelning är särskilt vanlig för ramavtal inom bygg och fastighetssidan som tex ramavtal för entreprenadtjänster, tekniska konsulter. Min gissning är nog att kanske 20% av alla sådana upphandlingar har volymfördelning. Gör en sökning i tex TendSigns upphandlingsbibliotek på sådana upphandlingar så hittar du många exempel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

AI minskar jobbstressen

Tema: AI

AI minskar stressen om man har många eller nya arbetsuppgifter. Det visar en ny studie från Örebro universitet. ”Det finns en uppfattning om att AI kan öka stressen. Här finner vi det omvända” säger forskaren Magnus Lodefalk.

“En upphandlare måste vara djärv”

Det gäller att lyfta blicken och våga testa nytt. Så resonerade Kathe Mandorff och Catarina Sjöling när de tog sig an den nationella upphandlingen av vårdbemanning. En insats som gav dem priset Årets inköpare 2025. ”Vi ska unna oss en upplevelse för vinstpengarna – gärna med inslag av hästar och vin”, säger den samstämmiga duon.

Foto: Amanda Hallström.

Tioårsjubileum för marknadens pris

Karriär

Anbudspriset har delats ut sedan 2015 och tar emot nomineringar fram till 10 juni. ”Priset är ett bra sätt att sprida goda exempel.”, säger Ulrica Dyrke , ordförande i föreningen Anbudspriset.

Få upphandlar innovativt

Innovationsupphandling är katalysator för att öka Sveriges konkurrenskraft. Men för att kraften ska tas tillvara behövs mer stöd till upphandlarna. Det framgår av en ny rapport.

Vidareutbildning inom offentlig upphandling

Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling

Utbildning

Vill du utbilda dig inom offentlig upphandling? Vi erbjuder flera matnyttiga kurser både på distans och på plats i Stockholm.

Växjöparkering prövas igen

Växjös upphandling av parkeringsappar fick bakläxa av kammarrätten. Men en rättning av upphandlingen tycks inte räcka. Leverantören Parkster har valt att inleda ytterligare en juridisk process.

Lediga jobb

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

AI minskar jobbstressen
“En upphandlare måste vara djärv”
Tioårsjubileum för marknadens pris
Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare
Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun
Få upphandlar innovativt
Vidareutbildning inom offentlig upphandlingVidareutbilda dig inom offentlig upphandling
Växjöparkering prövas igen
Eslöv blickar framåt
NobinaTar strid om Stockholmstrafiken
Firar seger i pilotfall
Tillsvidareanställd upphandlare
Upphandlare/inköpare till Haninge kommun
Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Tar strid om Stockholmstrafiken
  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Firar seger i pilotfall
  • Malin efter Olof
  • Utlovar enklare annonsering
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Därför uteblir efterannonserna
  • Vidareutbilda dig inom offentlig upphandling
  • Kontrolltjänst med förhinder

Läsarnas åsikter

Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Väldigt intressant läsning, som förhoppningsvis kommer leda till satsningar runt om i landet som i sin tur resulterar i mer…
Jens : Därför uteblir efterannonserna
Men hallå! Som egenföretagare måste jag varje månad lämna in det ena och det andra till skatteverket och andra myndigheter.…
Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…

Aktuella utbildningar

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »