Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Avfallsbolag kan få böta 11 miljoner

Kommunala Stockholm Vatten har genomfört sex otillåtna direktupphandlingar av insamling och transport av avfall. Konkurrensverket yrkar på närmare 11 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

| 2021-04-07

I juni 2016 annonserade Stockholms stads bolag Stockholm Vatten en upphandling av bland annat insamling och transport av hushållsavfall.

Moderbolaget till den leverantör som vann upphandlingen gick under 2018 i konkurs. En ny leverantör, som i mars 2018 förvärvade den upphandlade leverantören, meddelade att man inte kunde leverera i enlighet med de tidigare avtalade ersättningsvillkoren.

För att hantera den uppkomna situationen genomförde Stockholm Vatten flera direktupphandlingar i november och december 2018. Det följdes av ytterligare ett direktupphandlat avtal i juli 2019 om insamling och transport av hushållsavfall. 

Värdet på avtalet som ingicks i juli 2019 uppgick till 249 miljoner kronor. Övriga fem direktupphandlade avtal omfattar köp av olika slags avfallstjänster till ett värde av cirka 71 miljoner kronor.

Nu yrkar Konkurrensverket att bolaget ska dömas att betala sammanlagt 10,6 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift, varav det största direktupphandlade avtalet ensamt står för 7 miljoner kronor.

– Även om en upphandlande myndighet har försatts i en svår situation har myndigheten ändå ansvar för att skyndsamt genomföra annonserade upphandlingar, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

De sex otillåtna direktupphandlingarna har tidigare överprövats hos Förvaltningsrätten i Stockholm. 

Förvaltningsrätten noterade bland annat att bolaget hade haft tid att genomföra ett påskyndat upphandlingsförfarande och att bolaget hade underlåtit att tillämpa de sanktionsmöjligheter som fanns tillgängliga i de tidigare upphandlade avtalen. 

Med hänsyn till att de aktuella tjänsterna bedömdes vara av sådan samhällskritisk funktion som måste fungera, bestämde domstolen att avtalen fick bestå av tvingande skäl till ett allmänintresse, trots att det förelåg förutsättningar för ogiltighet. 

I dessa fall är Konkurrensverket skyldigt att ansöka om upphandlingsskadeavgift och ska bedöma ett sanktionsvärde för de konstaterade överträdelserna.

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

12 kommentarer på "Avfallsbolag kan få böta 11 miljoner"

  1. Urban skriver:
    7 april, 2021 kl. 23:04

    Det verkar inte som att böter till Konkurrensverket har någon större avskräckande effekt. Det är ju inte de ansvariga tjänstemännen som behöver betala böterna, utan skattebetalarna.

    En polisman som missköter sitt jobb riskerar löneavdrag, personalansvarsnämnd och avsked. En sjuksköterska eller läkare kan bli av med sin yrkeslegitimation.

    Varför ska korrupta och/eller slarviga kommunala tjänstemän komma lindrigare undan? Det visar ju på en total brist av respekt för de som genom skatten betalar deras löner.

  2. Börje Carlsson skriver:
    7 april, 2021 kl. 23:25

    320 miljoner utan LOU. Typiskt Stockholmskommuner. De tror alltid att de kan göra som de vill och är så stora i korken att de tappat alla begrepp. Men ICKE denna gång. En eloge till Konkurrensverket.

  3. Monica skriver:
    8 april, 2021 kl. 16:21

    Urban, vad baserar du ditt påstående på? Det är ganska magstarkt att anklaga en hel yrkeskår för att vara korrupta och/eller slarviga.

  4. Urban skriver:
    8 april, 2021 kl. 23:27

    Monica, vad menar du? Det står ju klart och tydligt, ”de ansvariga tjänstemännen”, samt ”korrupta och/eller slarviga kommunala tjänstemän”. Det är ju knappast samma sak som att anklaga en hel yrkeskår.

    Självklart borde de som är korrupta eller slarvar med skattemedel själva också behöva ta någon form av konsekvenser för detta, likt poliser, sjuksköterskor och läkare får göra eller håller du inte med?

    Eller har du någon bättre idé hur vi stoppar detta som Upphandling24 rapporterar om så frekvent. Bara det borde ju betyda att det är ett reellt problem, särskilt för de tjänstemän som gör att bra jobb.

  5. Monica skriver:
    9 april, 2021 kl. 09:16

    Urban. Om du vet att en viss tjänsteman är korrupt eller ”slarvar” i den här upphandlingen kanske du ska hantera frågan på ett annat sätt? Är detta rätt forum att mer eller mindre hänga ut ansvarig tjänsteman (denna uppgift går ju att få fram) med en sån allvarlig anklagelse?

  6. Urban skriver:
    10 april, 2021 kl. 01:54

    Monica. Jag har svårt att finna något bättre forum än detta för att diskutera hur upphandlingar bör genomföras. Den upphandlingslagstiftning som vi har skall givetvis följas av alla. Det är ett förtroende att få handskas med skattemedel och skall ovillkorligen göras ansvarsfullt.

    En myndighet ska inte göra inköp för 350 miljoner utan att upphandla och att vi nu har denna diskussion, känns därför mycket behövligt.

    För övrigt, eftersom dessa avtal inte upphandlats, är det långt ifrån enkelt att få reda på vem som är ansvarig. Men självklart borde hela historien utredas noggrant av Stockholm Vatten.

    Kanske myndigheters inköpsorganisationer generellt behöver fundera över vilka attityder som är eftersträvansvärda och vilka deras egentliga uppgifter är? På samma sätt som HBTQ-certfiering handlar om att förändra attityder som kan verka självklara, kanske det också skulle vara bra med något liknande gällande hanterandet av skattemedel?

  7. Anonym men sakkunnig skriver:
    13 april, 2021 kl. 13:36

    Urban och Börje ni är helt rätt ute.

    I slutändan handlar det bara om omfördelning av det anmäla där KKV får ytterligare resurser att följa upp sitt uppdrag, så nytt gör skadestånden. Däremot blir sällan de ansvariga drabbade vilket är katastrof precis som ni beskriver. Stockholm är värst i landet vilket också märks. Gör om, gör rätt!

  8. Östen skriver:
    13 april, 2021 kl. 14:59

    Ett troligt alternativ i aktuellt fall är att, det är resursbrist i bolagets upphandlingsavdelning som är orsaken till dessa otillåtna direktupphandlingar. Eftersom det är en nödvändig samhällsfunktion som måste fungera med hänsyn till t.ex. smittorisken m.m.
    Bättre med böter än ett samhälle i kaos!

  9. Lars skriver:
    13 april, 2021 kl. 16:04

    Oavsett vad som gått fel så är det naturligtvis viktigt att det får konskevenser för de ansvariga personligen. Det ”gamla” tjänstemanna ansvaret innebar detta men det borde införas igen. Det är bara i det offentliga som grava misstag eller frånvaro av professionalism inte får personliga konskvenser. Frånvaron av konsekvenser gröper också steg för steg ur allmänhetens förtroende för det offentliga vilket är förödande långsiktigt.

  10. Östen skriver:
    13 april, 2021 kl. 18:05

    Jag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre lyckade exempel i den offentliga administrationen. Jag har aldrig träffat någon tjänsteman som vill göra ett dåligt jobb. Det finns naturligtvis bättre och sämre kompetens. Generellt är upphandlingsfunktionen underbemannade i stat, regioner och kommuner. Det är rimligtvis den beslutade församlingen/politikerna som har ansvaret att det finns resurser. Cheferna har mest sannolikt begärt mer resurser så att de kan klara uppdraget.
    Jag frågade den tidigare upphandlingsministern Shekarabi vid ett tillfälle. Shekarabi höll ett föredrag om upphandlingens betydelse för utvecklingen av offentlig sektor.
    Jag frågade: Har ni informerat, skickat direktiv till kommuner, regioner och de statliga organisationer som berörs?
    Shekarabi svarade: naturligtvis förstår dessa organisationer!
    Jag tänkte för mig själv du vet inte hur det fungerar.

  11. Östen skriver:
    13 april, 2021 kl. 19:15

    Jag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre lyckade exempel i den offentliga administrationen. Jag har aldrig träffat någon tjänsteman som vill göra ett dåligt jobb. Det finns naturligtvis bättre och sämre kompetens. Generellt är upphandlingsfunktionen underbemannade i stat, regioner och kommuner. Det är rimligtvis den beslutade församlingen/politikerna som har ansvaret att det finns resurser. Cheferna har mest sannolikt begärt mer resurser så att de kan klara uppdraget.

  12. Upphandlar´n skriver:
    20 april, 2021 kl. 13:32

    @Urban
    ”Kanske myndigheters inköpsorganisationer generellt behöver fundera över vilka attityder som är eftersträvansvärda och vilka deras egentliga uppgifter är?”

    Nja nu är det väl inte inköpsorganisationen det är fel på utan i såfall beställarorganisationen. Jag vill tro att de flesta strategiska inköpare och upphandlare vill göra ett gott jobb. Däremot behöver man titta närmare på beställarorganisationen som delvis inte vill upphandla eller kan upphandla eftersom det saknas resurser på upphandlingsenheten.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Tog strid och vann

Värmdö kommun gav sig inte mot det stora taxibolaget efter att ha direktupphandlat skolskjutsar. Resultatet: en halv miljon ”in” istället för ett skadestånd på upp mot 6,5 miljoner kronor.

Christina tar hem Anbudspriset

Christina Larsson, strategisk upphandlare på Energimyndigheten, är årets vinnare av Anbudspriset. Hon belönas för en upphandling av kommunikation där dialog och förståelse för branschen stack ut. ”Härligt och kul att vinna”, säger den nöjda pristagaren.

Vill bli bjudna till buffén

Fler deltar – nästan hälften tycker att det blivit krångligare. En undersökning från Företagarna ger en splittrad bild av små och medelstora företags syn på offentlig upphandling.

Ronnie Svensson

Befäster och bygger starkt

Karriär

Fortifikationsverkets inköpsfunktion har ett 20-tal tjänster med en verksamhet i behov av ökade resurser i takt med att totalförsvaret växer. ”Vi rekryterar för fullt och kommer att bli fler i alla våra grupper”, säger nye inköpschefen Ronnie Svensson.

Clauda Gardberg Morner Foto: Frida Ström.

Söker svar om vägreform

RIksrevisionen inleder en granskning av de statliga bolagen Svevia och Infranord med huvudfokus om bildandet av dessa bidragit till en fungerande konkurrens på väg- och järnvägsmarknaden.

Hornskroken Foton: Stockholms stad.

Stenig mark ger egen regi

Debaclet med Hornskroken får Stockholms styrande partier att ifrågasätta LOU i sin helhet för äldreboenden – även delen som tillåter reserverade kontrakt.

Lediga jobb

  • Jurist till inköpsenheten på Polismyndigheten, Stockholm
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping

Senaste nyheterna

Tog strid och vannTog strid och vann
Christina tar hem AnbudsprisetChristina tar hem Anbudspriset
Vill bli bjudna till buffénVill bli bjudna till buffén
Befäster och bygger starktBefäster och bygger starkt
Söker svar om vägreformSöker svar om vägreform
Stenig mark ger egen regiStenig mark ger egen regi
Skenande kostnader igenSkenande kostnader igen
Därför kan de ta hem prisetDärför kan de ta hem priset
ANNONS FRÅN HBV

HBV upphandlar försäkrings­förmedlar­tjänster

HBV utvecklar sitt erbjudande till medlemmarna genom att upphandla försäkringsförmedlartjänster. För Allmännyttans inköpsfunktion innebär detta ytterligare fyra spännande områden där HBV kan bidra med sin kunskap och expertis. Beräknad avtalsstart är 1 mars 2024.

Senaste kommentarerna

  • ”LOU driver upp byggpriserna”Att fulhandla utan LOU leder i normalfallet till korruption och sämre konkurrens. Att allmännyttan skulle göra bättre affärer utan LOU...
  • Drar paralleller med RyssbojkottProblemet med Henriks agerande hösten 2022 var att: -Av hundratals leverantörer som har Göteborg som kund och ibland flyger, så...
  • Nya krav för konkurrensenKan ni inte länka till de nya kraven på uppgiftslämning från 1 januari 2024 i artikeln? Det är inte omöjligt...
  • Nya krav för konkurrensenMycket bra initiativ av regeringen. Dock så gäller det förmodligen bara de upphandlingar som efterannonseras, vilket ger en marginell effekt....
  • ”LOU driver upp byggpriserna”Det var väl ingen som hyllade samverkansentreprenader utan nämnde att det finns goda exempel av sådana projekt, precis som det...
ANNONS FRÅN BOKABUSS

Ny tjänst gör det enklare att upphandla bussresor

Bokabuss.nu gör det enkelt för dig som jobbar inom offentlig sektor att upphandla bussresor för både mindre och större sällskap. Med vår tjänst är det enkelt att hitta en prisvärd buss i lagom storlek för bussresor till olika destinationer, säger Ludwig Lindström, Country Manager Sverige.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober (3 platser kvar)
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november (3 platser kvar)
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Tre saker att tänka på vid spendanalys
  • Viktiga tips för hållbar uppföljning
  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

”Tillsammans utgör vi en enorm kunskapsbank”

Vill du hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom IT-branschen och känna dig mindre ensam på jobbet? I det digitala nätverket för IT-upphandlare möter du experter och kollegor från hela Sverige för diskussioner och erfarenhetsutbyte med föreläsningar om det senaste med konkreta råd och tips.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »