Trafikverket hävde i mars två avtal med italienskägda Lovön samerkan (LSAB) som sedan gick i konkurs.
Ett prelimärt ersättningskrav på omkring 1,4 miljarder kronor har nu tagits fram från konkursboet för att säkra rätten att driva en framtida domstolsprocess.
– Givet den information jag har finns det mycket som talar för att talan kommer att väckas mot Trafikverket, säger konkursförsvaltaren Mikael Kubu till TT.
Trafikverkets svar blir förmodligen att kräva ersättning från LSAB för kontraktsbrott.
– Vi kommer att bestrida de här kraven. Vi menar att de är ogrundade eftersom vi anser att det var korrekt att häva kontrakten, säger Charlotta Lindmark, chefsjurist på Trafikverket, till TT.
Totalt handlar det om en entreprenad till ett värde av omkring 3,5 miljarder kronor där endast 14 procent hann bli färdigt innan kontrakten hävdes.
Etappen riskerar nu att försena hela förbifartsprojektet, som kommer att bestå av 21 kilometer ny E4-sträckning väster om Stockholm.
Trafikverket har också stämts för förtal av en av de italienska ägarna som vill att en domstol i Rom handlägger processen. Trafikverket gör nu allt för att slippa en sådan lösning.
–I alla våra kontrakt, liksom de här två uppsagda kontrakten, har vi klausuler som säger att tvister med anledning av kontrakten ska prövas i svensk domstol och med tillämpning av svensk rätt, säger Lindmark.
Som om inte ekonomin vore problem nog har Trafikverket även nyligen förlorat en tvist med Arbetsmiljöverket om säkerhetsförbättringar inom Lovönetappen.
Förvaltningsrätten slår nu fast att Trafikverket som byggherre måste följa Arbetsmiljöverkets beslut om åtgärder.
– Även om en stor del av det arbetsrättsliga regelverket utgår från att arbetsgivaren ansvarar för arbetsmiljön har även byggherren ett ansvar för denna i samband med planeringen och projekteringen av arbetet. Detta ansvar upphör inte per automatik då arbetet påbörjats av entreprenörerna, säger chefsrådmannen Johan Lundmark.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer