Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Bara stora företag kan buda

Samtidigt som Skånetrafiken tar bort omsättningskraven vid upphandling gör kollegerna i Blekinge precis tvärt om. Blekingetrafiken har inte tidigare ställt krav på minsta omsättning, men gör nu det.

| 2013-03-25

För en tid sedan fick Skånetrafiken branschens applåder för borttagandet av de omdebatterade omsättningskraven vid upphandling av kollektivtrafik. När Blekingetrafiken nu går ut i en upphandling av skolskjutsar och linjetrafik med buss har en ny punkt tillkommit i förfrågningsunderlaget – krav på minsta omsättning.

För att få vara med och lägga anbud i västra delen av Blekinge län måste bussbolaget ha en omsättning på minst 35 miljoner kronor. I öst gäller dubbla summan. Göran Forssén, vd för Bussbranschens Riksförbund, menar att kraven är rent diskriminerande gentemot mindre bussbolag:

– Genom att utestänga seriösa och kompetenta entreprenörer minskar konkurrensen, vilket står i strid med såväl kollektivtrafiklagens som konkurrenslagens anda.

Färre anbud innebär risk för att kostnaderna för trafiken ökar. Det gynnar enligt Göran Forssén varken resenärer eller skattebetalare.

– Omsättningskraven gör att bussbolag som under många år har kört trafik med dokumenterat hög kvalitet stängs ute från upphandlingarna.

Just omsorgen om konkurrensen i en bransch som domineras av ett fåtal jättar var anledningen till att Skånetrafiken i början av året slopade omsättningskravet. Trafikdirektör Henrik Dagnäs motiverar beslutet:

– Eftersom vi vill vara en attraktiv samarbetspartner för marknaden och få så många aktörer som möjligt att vilja jobba tillsammans med oss väljer vi nu att ta bort omsättningskravet eftersom vi inser att det kan begränsa antalet anbud från mindre och medelstora trafikföretag.

För Bussmagasinet uppger Blekingetrafiken att man var ovetande om Skånetrafikens ”kovändning”.

– Anledningen till att vi ställt omsättningskrav beror på att vi vill ha kompetenta och kraftfulla aktörer, säger Hans Jonasson, vd för Blekingetrafikens, till branschtidningen.

Läs mer: BlekingetrafikenBussBussbranschens RiksförbundFörfrågningsunderlagGöran ForssénHans JonassonHenrik DagnäsKollektivtrafikOmsättningOmsättningskravSkånetrafikenUpphandling

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Bara stora företag kan buda"

  1. Leif Franzén skriver:
    26 januari, 2021 kl. 16:50

    Hur förhåller detta sig till EU´s regler?

  2. Jurren skriver:
    29 januari, 2021 kl. 12:36

    Det finns inga som helst hinder i vare sig LOU:s bestämmelser eller genom EU-praxis. UM har rätt att ställa krav på omsättning (upp till en viss gräns). Sedan får UM välja att kravställa annorlunda om så önskas: stabil ekonomisk bas, tillväxt, ungefärlig vinst från andra stabila uppdrag, eller annat som kan styrka att en leverantör sannolikt har tillräckligt med finansiella muskler för att hantera uppdraget. Så, inga rättsliga problem med agerandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026