Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Bjud in fler till direktupphandlingar”

Tre av fyra företag har blivit inbjudna till en direktupphandling det senaste året. Men det räcker inte, enligt Sofia Andersson, Sverigechef på Mercell, som står bakom undersökningen Anbudsbarometern.

| 2021-07-02
Foto: Mostphotos

Företaget Mercell, som levererar inköps-, upphandlings- och anbudstjänster, presenterar årligen en enkät kallad Anbudsbarometern. 

Av den senaste upplagan framgår att tre fjärdedelar av leverantörerna blivit inbjudna till minst en direktupphandling under det senaste året.

Enligt Sofia Andersson, Sverigechef på Mercell, borde dock andelen vara högre.

– Direktupphandlingar ses ofta som ett bra insteg till den offentliga affären och skulle även de må bra av ytterligare konkurrensutsättning och mer mångfald bland leverantörerna, säger hon. 

Enligt undersökningen svarar en femtedel av leverantörerna att de blivit inbjudna till en eller två direktupphandlingar det senaste året. En lika stor andel, 20 procent, uppger att de blivit kontaktade inför 3-6 direktupphandlingar.

Åtta procent har inbjudits till 7-10 upphandlingar, medan 13 procent har fått en förfrågan inför fler än tio direktupphandlingar.

26 procent svarar att de inte blivit inbjudna till en enda direktupphandling. Resterade 13 procent svarar att de inte vet.

I år deltog 954 respondenter, jämfört med 505 från fjolårets undersökning. 

Läs mer: AnbudsbarometernDialog

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Bjud in fler till direktupphandlingar”"

  1. Upphandlare skriver:
    5 juli, 2021 kl. 13:20

    Mycket intressant fråga som Sofia är och naffsar på .

    Mörkertalet för gjorda direktupphandlingar torde vara stort.
    Trots detta väljer självaste Upphandlingsmyndigheten att föreslå att efterannonsering inte ska behövas för direktupphandlingar. Är detta verkligen lagstiftarens mening? Ånyo ser vi framför oss godtyckliga direktupphandlingar gjorda utan att kapitel 19 följs.
    Det är leverantörerna och konkurrensen som drabbas. Hoppas att leverantörerna lär sig vikten av att begära överprövning av kontraktets giltighet. Men det blir svårt då de inte vet om att kontrakt tilldelats. Många upphandlande myndigheter och enheter saknar också rutiner för att säkerställa värdet på upphandlingar av samma typ av tjänst/vara.
    Så frågan blir vem som tjänar på att undanta direktupphandlingar för efterannonsering? Korrupta, jäviga och lata beställare som vill göra allt enkelt och snabbt snarare än upphandlare kanske? Saknar man en process för kategoristyrning och uppföljning av gjorda inköp så blir konsekvenserna inte bra för upphandlarsverige.

  2. T skriver:
    5 juli, 2021 kl. 15:23

    Efterannonsering är främst till för statistikinsamling. Den lagändring som ligger på bordet syftar till att förbättra detta även nationellt då det annars bara är upphandlingar över tröskelvärdet som ska efterannonseras på EU:s gemensamma plattform TED. Med lagändringen ska även upphandlingar under tröskelvärdet efterannonseras, vilket innefattar såväl upphandlingar under tröskelvärdet som måste annnonseras på nationell nivå, som direktupphandlingar som inte behöver annonseras.

    Problemet med efterannonsering för direktupphandlingar är mångfaldigt.
    – Efterannonsering ska, enligt gällande lydelse, ske från första kronan. Något som i praktiken blir ogörligt. Därav förslaget att det endast är direktupphandlingar över den s.k. “dokumentationspliktsgränsen” på 100 tkr som ska annonseras. Det sammanfaller med den nivå där man kan förvänta sig att Upphandlande Mydigheter diarieför de upphandlingsdokument som hör till direktupphandligen.
    – För de flesta UM tillåts att direktupphandling sköts av verksamheterna själva, tillsammans med operativa inköp. Eftersom dessa dels inte har samma insyn i regelverk och kan förväntas missa att åtfölja efterannonseringsplikt även om sådan ingår i riktlinjer, dels normalt inte har tillgång till upphandlingsverktyget som tillåter effektiv efterannonsering, blir det en logistisk mardröm att försöka fånga efterannonseringen.

    Övertramp mot reglerna för direktupphandling har normalt sin grund i antingen:
    1) Att verksamheten inte hunnit få ett nytt ramavtal på plats och tvingas fylla ut tiden emellan med direktupphandlade avtal; sådana avtal stannar sällan på direktupphandlingsnivån utan dessa s.k. “fulförlängningar” tenderar att gå över gränsen och därmed bli otillåtna.

    2) Att myndigheten inte har tillräckligt god spendanalys och därmed inte samlar ihop liknande köp under gemensam pott, som skulle leda till behov av ramavtalsupphandling iställer.

    3) Att verksamheter har stor decentraliserad autonomi för direktupphandlingar men varken kunskap eller verktyg nog att ta hänsyn till hela organisationens inköp. Något som förmodligen endast kan hanteras centralt av en inköps- eller upphandlingsfunktion; alternativt med riktigt väl förankrade inköpsroller i verksamheterna eller ekonomicontrollers med uppdrag att samla och hålle efter data till inköp. Sådan inköpsmognad är sällsynt i Sverige.
    —

    Kort och gott är det sannolikt mycket sällsynt med otillåtna direktupphandlingar “i ond tro”. Efterannonsering löser inte problem med transparens eftersom det inte finns några formkrav att annonsera direktupphandlingar. Sådant löses istället med satsningar på inköpsmognad och en uttalad ambition att annonsera även direktupphandlingar via upphandlingsverktyg eller direktupphandlingsmodul för att fånga så bred och god konkurrens som möjligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026