Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Bjud in fler till direktupphandlingar”

Tre av fyra företag har blivit inbjudna till en direktupphandling det senaste året. Men det räcker inte, enligt Sofia Andersson, Sverigechef på Mercell, som står bakom undersökningen Anbudsbarometern.

| 2021-07-02
Foto: Mostphotos

Företaget Mercell, som levererar inköps-, upphandlings- och anbudstjänster, presenterar årligen en enkät kallad Anbudsbarometern. 

Av den senaste upplagan framgår att tre fjärdedelar av leverantörerna blivit inbjudna till minst en direktupphandling under det senaste året.

Enligt Sofia Andersson, Sverigechef på Mercell, borde dock andelen vara högre.

– Direktupphandlingar ses ofta som ett bra insteg till den offentliga affären och skulle även de må bra av ytterligare konkurrensutsättning och mer mångfald bland leverantörerna, säger hon. 

Enligt undersökningen svarar en femtedel av leverantörerna att de blivit inbjudna till en eller två direktupphandlingar det senaste året. En lika stor andel, 20 procent, uppger att de blivit kontaktade inför 3-6 direktupphandlingar.

Åtta procent har inbjudits till 7-10 upphandlingar, medan 13 procent har fått en förfrågan inför fler än tio direktupphandlingar.

26 procent svarar att de inte blivit inbjudna till en enda direktupphandling. Resterade 13 procent svarar att de inte vet.

I år deltog 954 respondenter, jämfört med 505 från fjolårets undersökning. 

Läs mer: AnbudsbarometernDialog

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "”Bjud in fler till direktupphandlingar”"

  1. Upphandlare skriver:
    5 juli, 2021 kl. 13:20

    Mycket intressant fråga som Sofia är och naffsar på .

    Mörkertalet för gjorda direktupphandlingar torde vara stort.
    Trots detta väljer självaste Upphandlingsmyndigheten att föreslå att efterannonsering inte ska behövas för direktupphandlingar. Är detta verkligen lagstiftarens mening? Ånyo ser vi framför oss godtyckliga direktupphandlingar gjorda utan att kapitel 19 följs.
    Det är leverantörerna och konkurrensen som drabbas. Hoppas att leverantörerna lär sig vikten av att begära överprövning av kontraktets giltighet. Men det blir svårt då de inte vet om att kontrakt tilldelats. Många upphandlande myndigheter och enheter saknar också rutiner för att säkerställa värdet på upphandlingar av samma typ av tjänst/vara.
    Så frågan blir vem som tjänar på att undanta direktupphandlingar för efterannonsering? Korrupta, jäviga och lata beställare som vill göra allt enkelt och snabbt snarare än upphandlare kanske? Saknar man en process för kategoristyrning och uppföljning av gjorda inköp så blir konsekvenserna inte bra för upphandlarsverige.

  2. T skriver:
    5 juli, 2021 kl. 15:23

    Efterannonsering är främst till för statistikinsamling. Den lagändring som ligger på bordet syftar till att förbättra detta även nationellt då det annars bara är upphandlingar över tröskelvärdet som ska efterannonseras på EU:s gemensamma plattform TED. Med lagändringen ska även upphandlingar under tröskelvärdet efterannonseras, vilket innefattar såväl upphandlingar under tröskelvärdet som måste annnonseras på nationell nivå, som direktupphandlingar som inte behöver annonseras.

    Problemet med efterannonsering för direktupphandlingar är mångfaldigt.
    – Efterannonsering ska, enligt gällande lydelse, ske från första kronan. Något som i praktiken blir ogörligt. Därav förslaget att det endast är direktupphandlingar över den s.k. “dokumentationspliktsgränsen” på 100 tkr som ska annonseras. Det sammanfaller med den nivå där man kan förvänta sig att Upphandlande Mydigheter diarieför de upphandlingsdokument som hör till direktupphandligen.
    – För de flesta UM tillåts att direktupphandling sköts av verksamheterna själva, tillsammans med operativa inköp. Eftersom dessa dels inte har samma insyn i regelverk och kan förväntas missa att åtfölja efterannonseringsplikt även om sådan ingår i riktlinjer, dels normalt inte har tillgång till upphandlingsverktyget som tillåter effektiv efterannonsering, blir det en logistisk mardröm att försöka fånga efterannonseringen.

    Övertramp mot reglerna för direktupphandling har normalt sin grund i antingen:
    1) Att verksamheten inte hunnit få ett nytt ramavtal på plats och tvingas fylla ut tiden emellan med direktupphandlade avtal; sådana avtal stannar sällan på direktupphandlingsnivån utan dessa s.k. “fulförlängningar” tenderar att gå över gränsen och därmed bli otillåtna.

    2) Att myndigheten inte har tillräckligt god spendanalys och därmed inte samlar ihop liknande köp under gemensam pott, som skulle leda till behov av ramavtalsupphandling iställer.

    3) Att verksamheter har stor decentraliserad autonomi för direktupphandlingar men varken kunskap eller verktyg nog att ta hänsyn till hela organisationens inköp. Något som förmodligen endast kan hanteras centralt av en inköps- eller upphandlingsfunktion; alternativt med riktigt väl förankrade inköpsroller i verksamheterna eller ekonomicontrollers med uppdrag att samla och hålle efter data till inköp. Sådan inköpsmognad är sällsynt i Sverige.
    —

    Kort och gott är det sannolikt mycket sällsynt med otillåtna direktupphandlingar “i ond tro”. Efterannonsering löser inte problem med transparens eftersom det inte finns några formkrav att annonsera direktupphandlingar. Sådant löses istället med satsningar på inköpsmognad och en uttalad ambition att annonsera även direktupphandlingar via upphandlingsverktyg eller direktupphandlingsmodul för att fånga så bred och god konkurrens som möjligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026