I den lagrådsremiss (pdf) som regeringen presenterade den 19 maj föreslås det att upphandlande myndigheter och enheter ska ställa särskilda arbetsrättsliga villkor avseende lön, semester och arbetstid om det är behövligt. Det ska också vara möjligt att ställa upp villkor avseende försäkringar och pension, även om det inte ska vara någon skyldighet.
En viktig del i detta arbete är samverkan med berörda parter från arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, upphandlande myndigheter eller enheter, men också andra intressenter.
Upphandlingsmyndigheten bjuder därför in till ett öppet intressentmöte den 15 juni på temat särskilda arbetsrättsliga villkor. Där ska deltagarna kunna få information om myndighetens arbete med arbetsrättsliga villkor och där deltagarna ska kunna bidra sina tankar och synpunkter kring det fortsatta arbetet.
Under dagen blir det bland annat presentation av förslaget i lagrådsremissen och Upphandlingsmyndighetens uppdrag. Sedan följer en diskussion om det fortsatt arbete. Där kommer man att ta upp vilket stöd behövs och hur ska det tillhandahållas?
Man kommer också att diskutera om det är ”behövligt” att ställa arbetsrättsliga villkor, samverkansformer i arbetet och tidplanen.
De vill att deltagarna förbereder sig genom att svara på ett frågeformulär (doc) i förväg.
Mötet hålls 15 jun kl: 09:00 – 12:00 på Torsgatan 13, plan 4, Stockholm.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer