Bostäder i Borås AB – med kommunen som ägare – har efter en granskning av Borås tidning påbörjat en genomlysning av sina 400 avtal.
I 17 fall har korrekt dokumentation saknats. I ett av fallen har en konsult debiterat företaget 15 miljoner kronor sedan 2014 utan avtal.
Enligt P4 Sjuhärad är kostnaden hittills i år 1,3 miljoner kronor.
VD Mikael Hansson är kritisk men lägger ansvaret på en företagskultur som han anser fanns innan tillträdet 2020.
– De senaste tre åren har vi jobbat hårt och kommit långt med att professionalisera upphandlingar, processer, kontroll och uppföljning av avtal. De historiska bristerna har varit stora och därför har det varit en viktig del av mitt uppdrag att, tillsammans med kollegorna, få struktur och kontroll på plats, samtidigt som vi drivit en stor förändring av hela bolaget och styrningen.
– Jag är den första att säga att vi inte är i mål förrän vartenda avtal följer alla regler och våra rutiner till punkt och pricka. Vi kommer att fortsätta arbeta tills att alla avtal är upphandlade och dokumenterade enligt konstens alla regler, säger Mikael Hansson i en kommentar på Bostäder i Borås webbplats.
En rad åtgärder har enligt företaget genomförts för att säkerställa regelefterlevnad samt uppföljning av avtal.
Bostäder i Borås har tagit fram en frågor-/svar-sida för att vara ”öppna och transparenta” med ”hyresgäster, medarbetare och allmänheten om vad som pågår”
Klokt LOU behövs inom allmännyttan.