Konkurrensverket krävde för en månad sedan Lunds kommun på upphandlingsskadeavgift för en direktupphandling av maskindiskmedel och service av diskmaskiner. Verkets åsikt var att kommunen haft alltför dålig framförhållning och därför låtit ett direktupphandlat avtal gälla längre tid än nödvändigt.
Förvaltningsrätten går på Konkurrensverkets linje och dömer ut böter på 250 000 kronor. Enligt domen (pdf) var det omständigheter inom kommunens kontroll som tvingade fram den otillåtna direktupphandlingen.
Domstolen pekar på bristande planering. Det noteras att kommunen var i tidsnöd redan vid annonseringstillfället – upphandlingen annonserades några dagar in i samma månad som då gällande avtal löpte ut.
Dessutom avbröts upphandlingen anmärkningsvärt sent och det tog omotiverat lång tid innan den nyannonserades. Upphandlingen avbröts efter sju månader och kom att annonseras igen först efter ytterligare sju månader i samband med att Konkurrensverket börjat intressera sig för ärendet.
Kommunens försvarar sig med att man försökt att teckna ett lagenligt avtal, men inte lyckats. Dels har man råkat ut för överprövning, dels slutade ansvarig upphandlare vid kommunen.
När den ursprunglige upphandlaren slutade hamnade disken på en annan upphandlares bord. Även denne kom att sluta. Domstolen konstaterar att oförutsedd personalomsättning inte kan räknas som giltig orsak.
Böter för bristande planering
Förvaltningsrätten dömer Lunds kommun till en kvarts miljon kronor i böter. Enligt domstolen låg dålig framförhållning och bristande planering bakom den otillåtna direktupphandlingen.
| 2015-03-10
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer