I slutet av 2019 bytte Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, namn till Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
Dotterbolaget SKL Kommentus valde dock att behålla den gamla bokstavskombinationen i sitt namn ända till våren 2021, då det nya namnet Adda presenterades.
Cecilia Gerger, kommunikationschef på Adda, är nöjd med hur namnbytet tagits emot.
– Vi har överlag fått positiv respons från våra kunder, leverantörer och samarbetspartners. Det har även varit en del branschmedia som har omnämnt vårt namnbyte i positiva ordalag, vilket är roligt, säger hon.
Tanken var att släppa det nya namnet redan 2020, men utmaningarna med covid-19-pandemin gjorde att man valde pausa.
– Att pandemin bröt gjorde att vi fick skjuta upp lanseringen i nästan ett år.
Var Adda ert förstahandsval?
– Vi har haft en intern process där våra medarbetare och chefer har varit delaktiga i att ta fram det nya namnet och även vår grafiska profil. Vi provade några olika namnförslag på vägen och Adda kläcktes av oss själva. Det var dessutom ett namn som vi kunde registrera varumärke och bolagsnamn för.
Cecilia Gerger vill inte uppge kostnaden för namnbytet.
– Vi har hela tiden haft ambitionen att göra mycket av arbetet själva. Vi har tagit extern hjälp för att ta fram vår nya logga och grafiska profil, och för att implementera den på vår webb. Dessa kostnader ingår delvis i den löpande webbförvaltningen och särredovisas inte. Vi har även tagit hjälp för att ta fram en digital kampanj i sociala medier för att uppmärksamma våra kunder och andra att vi nu heter Adda, säger hon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer