Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Bussoro inför Uppsalabeslut

Ökad dialog och flexibla lösningar för långa avtal. Så vill bussbranschen få regioner och kommuner att behålla en hög andel upphandlad kollektivtrafik.

| 2019-11-11

-Vi ser tecken på att alltfler regioner diskuterar att driva kollektivtrafik för buss i egen regi. Örebro stad har gått över till stadsbusstrafik i egen regi och Region Uppsala har frågan uppe för länsbusstrafiken senare under november, säger Anna Grönlund (bilden) branschchef för Sveriges bussföretag, som organiserar busstrafikföretagen.

Samhällsbetalda transporter står för över 90 procent av bussbranschens intäkter och därför följs utvecklingen med ett spänt intresse.

Sedan i höstas har offentligt ägda Svealandstrafiken exempelvis ansvar för stadsbusstrafiken i Örebro.

Inom Region Uppsala har Socialdemokraterna i opposition drivit på för en övergång till egen regi. En utredning ska presenteras för regionens trafiknämnd nästa vecka och ett beslut kan komma inom de närmaste månaderna.

-Men det finns också regioner som Kronoberg och Jämtland som tittat på frågan och kommit fram till att fortsatt upphandlad trafik är det bästa alternativet, inte minst ekonomiskt. Att olika regioner kommer fram till så olika slutsatser tyder på brister i en del av de utredningar som görs, säger Anna Grönlund, som saknar ett helhetsperspektiv i diskussionerna på regional nivå.

-Ofta missar man det faktum att privata bussföretag bidrar till samhällsnytta genom att kunna erbjuda transporter för idrottslag och andra föreningar, vilket offentligt ägda bolag inte kan göra med gällande lagstiftning,

Sveriges bussföretag ser risker för en utslagning av bolag på marknader som väljer bort privata lösningar.

-Det är mycket svårt att driva ett bussföretag på endast turism- och beställningstrafik – i alla fall utanför Storstockholm – och därför finns en uppenbar risk för att företag slås ut om det saknas möjligheter till upphandlad trafik.

I början av 90-talet skedde annars ett skifte i motsatt riktning med upphandlad linjetrafik för bussar, vilket dess varit den dominerande lösningen.

-Det gav stora besparingar för upphandlande myndigheter jämfört med hur trafiken organiserades tidigare, men det verkar som att dagens beslutsfattare inte är medvetna om den historiken, säger Anna Grönlund.

Hon tror att en oro för upphandlingsprocessen kan ha betydelse när regioner funderar över att driva trafiken i egen regi.

-Inte minst kan det gälla på tjänstemannanivå där man vill undvika kritik från politiker och media. Rädslan för att lyfta fram en aktiv dialog under upphandlingsprocessen ser vi också som ett återkommande problem. Från branschen vill vi verkligen ha dialog för att forma så bra förfrågningsunderlag som möjligt, säger Anna Grönlund.

-Vi har ganska länge nu puffat för modellavtal som tagits fram i partnersamverkan mellan beställare och bussbranschen. De exempel som finns på kollektivtrafikmyndigheter som gått längst med att använda avtalen är positiva med Västerbotten som kanske det tydligaste exemplet på att man där kunnat undvika kostnadsökningar vi sett i andra delar av landet.

Enligt Sveriges bussföretag behöver upphandlad trafik inte binda fast regionerna i ”gamla tekniklösningar”.

-Ett märkligt argument som dyker upp då och då är att upphandlad trafik med dess långa avtal på upp tio år skulle hindra teknikutveckling och övergång till fossilfria fordon. Från bussbranschen tycker vi att det är tvärtom – att bra avtal kan främja en utveckling av trafiken på egentligen alla områden. Trafik i Stockholm och Eskilstuna är exempel på övergångar till elbusstrafik inom befintliga avtal, säger Anna Grönlund.

Läs mer: Anna GrönlundEgen RegiKollektivtrafikSveriges Bussföretag

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026