-Tyvärr har landets regionala kollektivtrafikmyndigheter valt att lägga sina upphandlingar under i stort sett samma period, vilket anstränger hela marknaden, säger Anna Grönlund (bilden) branschchef och vice vd för Sveriges bussföretag.
Enliga branschförbundet handlar det om bussupphandlingar till ett samlat värde på 100 miljarder kronor under en treårsperiod som lär bli intensiv.
-En historiskt hög siffra, konstaterar Anna Grönlund.
Eventuell kapacitetsbrist kan kanske uppvägas av att upphandlad linjetrafik bedöms som intressant från bussföretagens sida.
Av Sveriges bussföretags årliga statistikrapport – med tillhörande analyser – framgår att bussbranschen generellt har låga vinstmarginaler, men att just den upphandlade trafiken har fördelar med relativt låga risker genom långa avtal som är oberoende av konjunkturen.
Sveriges bussföretag ser dock problem med det man kallar ”snåriga och oförutsägbara upphandlingsunderlag” som ökar riskerna och kan leda till färre anbud.
Branschförbundet pekar också på ett samband mellan att komplicerade upphandlingar gör det svårare för mindre bussföretag att leva upp till kraven.
Jämtland och Gotland är exempel på marknader i glesbygdslän där mindre, lokala bolag tappat upphandlat trafik under det senare året.
Anna Grönlund vill se en ökad användning av de modellavtal som parterna i branschen tagit fram:
-I Region Västerbotten gick Länstrafikens upphandlingsansvariga i somras ut och sa att tack vare att man följer branschens rekommendationer har man sluppit kostnadsökningar som synts i många andra regioner. Här är det samarbete vi har med beställarsidan viktigt för hela bussbranschen – och för landets kollektivtrafikresenärer och skattebetalare som får mer kollektivtrafik för pengarna.
Sveriges bussföretag skickar också med förslag på ett par områden för att göra trafiken mer effektiv:
- Krav på maxålder för bussarna behöver inte alltid varit en bra lösning. Äldre bussar går ofta att renovera för att göras fräscha och med omvandling till ny, miljövänlig teknik.
- Efterfrågan på kameraövervakning ökar, men de långa handläggningstiderna för tillstånd hämmar utvecklingen. Det håller tillbaka resor utanför pendlingstid där trygghetsfaktorn är extra viktig.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer