Efter elva år som expert inom konkurrens- och upphandlingsfrågor på intresseorganisationen Företagarna är det dags för juristen Ulrica Dyrke att gå vidare.
Den 24 september börjar hon på den näringspolitiska avdelningen på Almega, arbetsgivarorganisationen för tjänsteföretag.
Där kommer hon att fokusera på frågor om offentlig upphandling, konkurrens och valfrihet.
Hon efterträder Stefan Holm som satsar på egen konsultverksamhet.
Ulrica Dyrke poängterar att hon trivs mycket bra i sin nuvarande roll på Företagarna, men att det nu blivit dags för henne att ta nästa steg.
– Jag räknar med att kunna utvecklas och bygga vidare på mina erfarenheter, samtidigt som jag hoppas och tror att jag kan bidra på ett bra sätt i Almegas verksamhet. Det känns kul att få fortsätta arbeta med frågorna ur ett näringslivsperspektiv, säger Ulrica Dyrke.
Innan hon började på Företagarna 2007 arbetade hon med konkurrensfrågor på Näringsdepartementet.
Även i sitt nya uppdrag kommer hon att fokusera på vikten av god konkurrens, bland annat i offentliga upphandlingar.
– Det är viktigt med en god dialog för att göra genomtänkta och bra upphandlingar. Jag ser en ökad vilja och ambition att skapa bättre förutsättningar för mångfald, till exempel genom att dela upp kontrakt i mindre delkontrakt.
– Samtidigt finns det utmaningar i form av att man bygger in nya trösklar och ökad komplexitet i upphandlingarna, exempelvis de nya reglerna om krav på kollektivavtalsliknade villkor.
En aktuell fråga som Företagarna driver är att leverantörerna måste få stöd när kravet på elektroniska fakturor införs i april 2019.
– Det är viktigt att man kommer med en tydlig vägledning till leverantörer åt offentlig sektor hur de praktiskt ska göra för att kunna hantera kraven. Företagarna har en dialog med Ekonomistyrningsverket (ESV) i detta arbete.
– Det är viktigt att Myndigheten för digital förvaltning fångar upp detta när de tar över rodret från ESV i dessa frågor den 1 september, säger Ulrica Dyrke.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer