Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att få lönsamhet i flygtrafik till och från orter som till exempel Arvidsjaur, Hemavan, Pajala, Sveg och Vilhelmina. Därför upphandlar Trafikverket flyg på dessa och ytterligare några orter.
Under våren påbörjas upphandlingen för nästa avtalsperiod som ska ta vid när nuvarande trafikavtal upphör i oktober 2015. I arbetet med att ta formulera förutsättningarna för upphandlingen har Trafikverket haft en bra dialog med företrädare för berörda regioner.
Nytt är en förändrad kravbild som möjliggör en sänkning av biljettpriserna med nära 10 procent på flyglinjerna till och från Norrlands inland. I praktiken handlar det om att ge operatörerna större frihet att matcha kapacitet mot resandeunderlag och på andra sätt undvika onödiga kostnader som slår tillbaka på resenärerna.
Regeringen har också gett Trafikverket i uppdrag att upphandla trafik på norra Värmland (Arlanda-Torsby-Hagfors). Det uppdraget är tänkt att gälla i två år och om det dessutom sker en betydande resandeutveckling finns möjlighet för verket att ta ansvar för linjerna i ytterligare två år.
I Torsby är glädjen stor:
– Det är fantastiska nyheter att flyglinjen till Arlanda blir kvar. Vi vet hur viktigt flyget är för många av våra lokala företag, säger Anna Öhgren Bodén, vd för näringslivsbolaget Tuab.
Samtidigt kommer glädjande nyheter för svenska regionala flygplatser från EU-håll. Små flygplatser, med upp till 200 000 passagerare per år, tillåts få offentligt stöd om de behövs för kommunikationerna i glesbygd.
Dags att få glesbygdsflyget i luften
Under våren inleder Trafikverket sin regelbundet återkommande flygupphandling. Syftet är att säkra ett grundutbud av flygtrafik till och från Norrlands inland samt norra Värmland.
| 2014-02-26
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer