Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

”Dags att upphandla nya miljöbilar”

DebattNu har många pusselbitar fallit på plats vad gäller miljöfordon och offentlig upphandling. Tack vare nya miljöfordonsdefinitioner, och uppdaterade vägledningar på regional och nationell nivå, finns goda förutsättningar att upphandla fossilfria transporter, skriver Beatrice Torgnyson Klemme, vd för Biodriv Öst.

| 2020-09-07
Beatrice Torgnyson Klemme, vd för Biodriv Öst.

Intresset för att utnyttja den offentliga upphandlingen som ett strategiskt verktyg för att nå hållbarhetsmålen ökar.

När många aktörer samverkar och drar åt samma håll blir arbetet med att ställa om till fossilfria transporter dessutom betydligt enklare – och billigare.

Genom att se till helhetsbilden och ta itu med flera olika samhällsutmaningar på en och samma gång blir också kostnadseffektiviteten i upphandlingarna större.

Att ställa miljökrav i upphandlingar av fordon och transporter är dock inte det enklaste. Men det finns en hel del stöd att ta hjälp av.

Det generellt sett viktigaste miljökravet i offentlig upphandling av fordon och transporter är den statliga miljöbilsdefinitionen i kombination med krav på förnybart drivmedel.

Regeringen har i somras äntligen beslutat att från den 1 juli är miljöbilar de bilar som får bonus i bonus-malus-systemet. De nya miljöbilarna är alltså elbilar, de flesta laddhybrider och biogasbilar.

Från den 7 september finns dessutom ett nytt bonussystem för miljölastbilar som omfattar lastbilar för el, biogas och etanol (ED95).

Utöver detta finns mer vägledning i form av Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier för lätta fordon och Biodriv Östs Vägledning för upphandling av fordon och transporter.

Både regeringen och Upphandlingsmyndigheten pekar nu tydligt ut att elfordon (inklusive vätgas) och biogasfordon alltid ska upphandlas i första hand. Det är helt i linje med den analys som ligger till grund för styrningen av vilka fordon som erhåller bonus vid inköp och vilka fordon som tillåts i den tuffaste miljözonen (klass III).

Enligt nyligen publicerade studier från forskningsinstitutet Rise och Linköpings universitet är det just el och biogas som, utöver en stor positiv påverkan på klimatet, bidrar till flest miljö- och samhällsnyttor när olika drivmedel utvärderas i ett bredare perspektiv.

Att el och biogas pekas ut som förstahandsval, innebär det att vi inte längre behöver satsa på andra förnybara drivmedel, som etanol och biodiesel? Inte alls.

Om vi ska nå 2030-målet för transportsektorn behöver alla hållbara drivmedel öka kraftigt och hela transportsystemet måste bli mer effektivt. Tanken är att när el och biogas inte är möjligt, då ska etanol eller biodiesel upphandlas för att ersätta de fossila alternativen.

Det Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier tydliggör är att fossilfritt är, och måste vara, den nya normen för offentlig sektor.

Det är därför mycket oroväckande att regeringen inte anser att de fossila drivmedlens era är förbi. I den nya miljöbilsförordningen (2020:486) är styrningen på tok för svag för att uppnå Sveriges offensiva klimatmål för transportsektorn.

I förordningen fastställs förvisso den nya miljöbilsdefinitionen som vi stödjer vi fullt ut. Men i förordningen pekas det även ut vilka krav som ska gälla när det av någon anledning inte är möjligt att upphandla miljöbilar.

Tyvärr har regeringen satt dessa krav på en obegripligt svag nivå. Detta rimmar illa med regeringens återkommande utspel om den offentliga upphandlingens betydelse i omställningen till fossilfrihet samt den gröna omställning som regeringen utlovat i coronapandemins spår.

Tack och lov har Upphandlingsmyndigheten tydligt tagit sikte på Sveriges klimatmål. Vi vill därför uppmana alla offentliga aktörer att tillämpa deras basnivå när avsteg från inköp av miljöbilar behöver göras.

Upphandlingsmyndighetens basnivå är den mest välutredda och välförankrade undantagsnivån i upphandlingssammanhang.

Efter många år av ineffektiv och spretig styrning vad gäller miljöfordon och offentlig upphandling har de flesta pusselbitarna nu fallit på plats och vi har ett flertal styrmedel på transportområdet som pekar åt samma håll.

Det gör att förutsättningarna för offentliga aktörer att påskynda omställningen till fossilfria transporter via upphandling aldrig har varit bättre än nu. Se därför till att vid alla upphandlingar av fordon och transporter ta hjälp av de nya miljöfordonsdefinitionerna i kombination med Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier och Biodriv Östs vägledning.

Det kommer garanterat att bidra till en ökad efterfrågan på samtliga förnybara drivmedel och släppa loss den stora kraft som offentlig upphandling kan bidra med i omställningen till fossilfria transporter!

Beatrice Torgnyson Klemme
Vd för Biodriv Öst,
den storregionala samverkansorganisationen för offentliga aktörer, näringsliv och akademi

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattHållbarhetMiljökravTransport och trafik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Backa inte – ställ krav på oss!

Debatt

Vi behöver strängare klimatkrav för att realisera en mer hållbar utveckling av vår svenska byggindustri. Bygg- och fastighetssektorn står för över 22 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser i dag. Det kan inte få fortsätta – så ställ tydliga och mätbara krav på oss, skriver Lindbäcks vd Stefan Lindbäck i ett öppet brev till bostadsminister Andreas Carlson.

“Fel slå ihop Digg och PTS”

De negativa effekterna av att slå ihop Myndigheten för digital förvaltning med Post- och telestyrelsen väger tyngre än de positiva. Det anser Konkurrensverket som i sitt remissvar varnar för ökad rollkoncentration och risk för intressekonflikter.

Färre väljer valfrihetssystem

Den nedåtgående trenden för valfrihetssystem fortsätter. Det senaste året har antalet minskat från 451 till 437, enligt statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Låg kickback blir något högre

Efter flera år av gradvisa sänkningar väljer Sinfra att höja sin kickback med 0,2 procentenheter till 0,9 procent från 1 juli.

Mössan på med kommunala köp

Kommunal inköpskraft kan tjäna som motvikt till en marknad för studentmössor som många upplever som alltmer dysfunktionell. Uppsala är senast i raden av kommuner att gå till upphandling.

Sara Baeckmark

“Namnet speglar kulturen”

Karriär

Åren på Regeringskansliet väckte intresset för upphandling – tiden på SEK gav erfarenhet som chef. Sedan 7 april leds Familjebostäders inköpsorganisation av Sara Baeckmark.

Lediga jobb

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Upphandlare till MSB

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Inköpare till MSB

Senaste nyheterna

Backa inte – ställ krav på oss!
“Fel slå ihop Digg och PTS”
Färre väljer valfrihetssystem
Låg kickback blir något högre
Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen
Mössan på med kommunala köp
Sara Baeckmark“Namnet speglar kulturen”
Kommunen segrare i Värnamotvist
Dalauppror mot miljardgräns
Skanskas låga pris godkänns
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapUpphandlare till MSB
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapInköpare till MSB
Synar korruption vid upphandling
Välkomnar försörjningsavtal
“Ta mer risk, upphandlare”
TranåsOmtag i Tranås efter KKV-kritik
Tyck till om uppföljning
Drömmer om kortare arbetstid
Fritt fram kräva miljömärkning
Varnar för saboterade upphandlingar
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Mössan på med kommunala köp
  • Välkomnar försörjningsavtal
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Låg kickback blir något högre
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • “Ta mer risk, upphandlare”

Läsarnas åsikter

Monica : Mössan på med kommunala köp
Är detta verkligen något en kommun ska ägna sig åt? Fint syfte såklart men är det en kommunal angelägenhet att…
Peter : Skanskas låga pris godkänns
Gärna en uppföljande kommentar ifrån Jkpg kommuns jurist som, mer eller mindre, förmätet lät uttala: "för mig handlar det om…
Anna : Skanskas låga pris godkänns
Det känns som ett spel för gallerierna det här med onormalt låga priser. I verkligheten händer ju ingenting. Det går…
Karoline Holmberg : ”Från pärm till skärm”
Jag skulle snarare säga att man behöver analysera e-handelslösningarna för att se vilka av dem som är lämpliga för vilken…
Arian Dushku : När skattekontot visar leverantörsproblem
Hej Andreas, Tack för dina ord och din fråga! Skattekontot kan berörd leverantör beställa via Skatteverket. Be dem ange erat…
Linus Jeppsson : ”Från pärm till skärm”
Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor…
Andreas : När skattekontot visar leverantörsproblem
Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?
Erik : ”Från pärm till skärm”
Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs…
Miaman : ”Från pärm till skärm”
Det var sannerligen på tiden! :D
Jörgen Nilsson : Bolt i egen prisklass
Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl. När man offererar taxi så är lönens andel i…
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen

Vill du veta hur du undviker onödiga anbudsmissar och hur AI kan underlätta i anbudsprocessen? Är du dessutom nyfiken på hur kulturell mångfald är något du kan dra nytta av i anbudsarbetet? På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Fortsättningskurs IT-upphandling | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »