Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Dags att upphandla nya miljöbilar”

DebattNu har många pusselbitar fallit på plats vad gäller miljöfordon och offentlig upphandling. Tack vare nya miljöfordonsdefinitioner, och uppdaterade vägledningar på regional och nationell nivå, finns goda förutsättningar att upphandla fossilfria transporter, skriver Beatrice Torgnyson Klemme, vd för Biodriv Öst.

| 2020-09-07
Beatrice Torgnyson Klemme, vd för Biodriv Öst.

Intresset för att utnyttja den offentliga upphandlingen som ett strategiskt verktyg för att nå hållbarhetsmålen ökar.

När många aktörer samverkar och drar åt samma håll blir arbetet med att ställa om till fossilfria transporter dessutom betydligt enklare – och billigare.

Genom att se till helhetsbilden och ta itu med flera olika samhällsutmaningar på en och samma gång blir också kostnadseffektiviteten i upphandlingarna större.

Att ställa miljökrav i upphandlingar av fordon och transporter är dock inte det enklaste. Men det finns en hel del stöd att ta hjälp av.

Det generellt sett viktigaste miljökravet i offentlig upphandling av fordon och transporter är den statliga miljöbilsdefinitionen i kombination med krav på förnybart drivmedel.

Regeringen har i somras äntligen beslutat att från den 1 juli är miljöbilar de bilar som får bonus i bonus-malus-systemet. De nya miljöbilarna är alltså elbilar, de flesta laddhybrider och biogasbilar.

Från den 7 september finns dessutom ett nytt bonussystem för miljölastbilar som omfattar lastbilar för el, biogas och etanol (ED95).

Utöver detta finns mer vägledning i form av Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier för lätta fordon och Biodriv Östs Vägledning för upphandling av fordon och transporter.

Både regeringen och Upphandlingsmyndigheten pekar nu tydligt ut att elfordon (inklusive vätgas) och biogasfordon alltid ska upphandlas i första hand. Det är helt i linje med den analys som ligger till grund för styrningen av vilka fordon som erhåller bonus vid inköp och vilka fordon som tillåts i den tuffaste miljözonen (klass III).

Enligt nyligen publicerade studier från forskningsinstitutet Rise och Linköpings universitet är det just el och biogas som, utöver en stor positiv påverkan på klimatet, bidrar till flest miljö- och samhällsnyttor när olika drivmedel utvärderas i ett bredare perspektiv.

Att el och biogas pekas ut som förstahandsval, innebär det att vi inte längre behöver satsa på andra förnybara drivmedel, som etanol och biodiesel? Inte alls.

Om vi ska nå 2030-målet för transportsektorn behöver alla hållbara drivmedel öka kraftigt och hela transportsystemet måste bli mer effektivt. Tanken är att när el och biogas inte är möjligt, då ska etanol eller biodiesel upphandlas för att ersätta de fossila alternativen.

Det Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier tydliggör är att fossilfritt är, och måste vara, den nya normen för offentlig sektor.

Det är därför mycket oroväckande att regeringen inte anser att de fossila drivmedlens era är förbi. I den nya miljöbilsförordningen (2020:486) är styrningen på tok för svag för att uppnå Sveriges offensiva klimatmål för transportsektorn.

I förordningen fastställs förvisso den nya miljöbilsdefinitionen som vi stödjer vi fullt ut. Men i förordningen pekas det även ut vilka krav som ska gälla när det av någon anledning inte är möjligt att upphandla miljöbilar.

Tyvärr har regeringen satt dessa krav på en obegripligt svag nivå. Detta rimmar illa med regeringens återkommande utspel om den offentliga upphandlingens betydelse i omställningen till fossilfrihet samt den gröna omställning som regeringen utlovat i coronapandemins spår.

Tack och lov har Upphandlingsmyndigheten tydligt tagit sikte på Sveriges klimatmål. Vi vill därför uppmana alla offentliga aktörer att tillämpa deras basnivå när avsteg från inköp av miljöbilar behöver göras.

Upphandlingsmyndighetens basnivå är den mest välutredda och välförankrade undantagsnivån i upphandlingssammanhang.

Efter många år av ineffektiv och spretig styrning vad gäller miljöfordon och offentlig upphandling har de flesta pusselbitarna nu fallit på plats och vi har ett flertal styrmedel på transportområdet som pekar åt samma håll.

Det gör att förutsättningarna för offentliga aktörer att påskynda omställningen till fossilfria transporter via upphandling aldrig har varit bättre än nu. Se därför till att vid alla upphandlingar av fordon och transporter ta hjälp av de nya miljöfordonsdefinitionerna i kombination med Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier och Biodriv Östs vägledning.

Det kommer garanterat att bidra till en ökad efterfrågan på samtliga förnybara drivmedel och släppa loss den stora kraft som offentlig upphandling kan bidra med i omställningen till fossilfria transporter!

Beatrice Torgnyson Klemme
Vd för Biodriv Öst,
den storregionala samverkansorganisationen för offentliga aktörer, näringsliv och akademi

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Helle Kierkegaard på helle@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattHållbarhetMiljökravTransport och trafik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Christina tar hem Anbudspriset

Christina Larsson, strategisk upphandlare på Energimyndigheten, är årets vinnare av Anbudspriset. Hon belönas för en upphandling av kommunikation där dialog och förståelse för branschen stack ut. ”Härligt och kul att vinna”, säger den nöjda pristagaren.

Vill bli bjudna till buffén

Fler deltar – nästan hälften tycker att det blivit krångligare. En undersökning från Företagarna ger en splittrad bild av små och medelstora företags syn på offentlig upphandling.

Ronnie Svensson

Befäster och bygger starkt

Karriär

Fortifikationsverkets inköpsfunktion har ett 20-tal tjänster med en verksamhet i behov av ökade resurser i takt med att totalförsvaret växer. ”Vi rekryterar för fullt och kommer att bli fler i alla våra grupper”, säger nye inköpschefen Ronnie Svensson.

Clauda Gardberg Morner Foto: Frida Ström.

Söker svar om vägreform

RIksrevisionen inleder en granskning av de statliga bolagen Svevia och Infranord med huvudfokus om bildandet av dessa bidragit till en fungerande konkurrens på väg- och järnvägsmarknaden.

Hornskroken Foton: Stockholms stad.

Stenig mark ger egen regi

Debaclet med Hornskroken får Stockholms styrande partier att ifrågasätta LOU i sin helhet för äldreboenden – även delen som tillåter reserverade kontrakt.

Rachel De Basso

Skenande kostnader igen

Regionernas kostnader för hyrpersonal ökade med 28 procent eller närmare en miljard kronor under första halvåret. SKR:s styrelse rekommenderar nu regionerna att kraftigt minska hyrbemanningen – även om det ger sämre tillgång till vård.

Lediga jobb

  • Jurist till inköpsenheten på Polismyndigheten, Stockholm
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping
  • Strategisk Inköpare till Luftfartsverket, LFV
  • Inköpare med inriktning Entreprenad, Tekniska konsulter och Drift & underhåll, Stockholm/Linköping

Senaste nyheterna

Christina tar hem AnbudsprisetChristina tar hem Anbudspriset
Vill bli bjudna till buffénVill bli bjudna till buffén
Befäster och bygger starktBefäster och bygger starkt
Söker svar om vägreformSöker svar om vägreform
Stenig mark ger egen regiStenig mark ger egen regi
Skenande kostnader igenSkenande kostnader igen
Därför kan de ta hem prisetDärför kan de ta hem priset
I morgon firas Upphandlarens dagI morgon firas Upphandlarens dag
ANNONS FRÅN BOKABUSS

Ny tjänst gör det enklare att upphandla bussresor

Bokabuss.nu gör det enkelt för dig som jobbar inom offentlig sektor att upphandla bussresor för både mindre och större sällskap. Med vår tjänst är det enkelt att hitta en prisvärd buss i lagom storlek för bussresor till olika destinationer, säger Ludwig Lindström, Country Manager Sverige.

Senaste kommentarerna

  • ”LOU driver upp byggpriserna”Att fulhandla utan LOU leder i normalfallet till korruption och sämre konkurrens. Att allmännyttan skulle göra bättre affärer utan LOU...
  • Drar paralleller med RyssbojkottProblemet med Henriks agerande hösten 2022 var att: -Av hundratals leverantörer som har Göteborg som kund och ibland flyger, så...
  • Nya krav för konkurrensenKan ni inte länka till de nya kraven på uppgiftslämning från 1 januari 2024 i artikeln? Det är inte omöjligt...
  • Nya krav för konkurrensenMycket bra initiativ av regeringen. Dock så gäller det förmodligen bara de upphandlingar som efterannonseras, vilket ger en marginell effekt....
  • ”LOU driver upp byggpriserna”Det var väl ingen som hyllade samverkansentreprenader utan nämnde att det finns goda exempel av sådana projekt, precis som det...
ANNONS FRÅN HBV

HBV upphandlar försäkrings­förmedlar­tjänster

HBV utvecklar sitt erbjudande till medlemmarna genom att upphandla försäkringsförmedlartjänster. För Allmännyttans inköpsfunktion innebär detta ytterligare fyra spännande områden där HBV kan bidra med sin kunskap och expertis. Beräknad avtalsstart är 1 mars 2024.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober (3 platser kvar)
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november (3 platser kvar)
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Tre saker att tänka på vid spendanalys
  • Viktiga tips för hållbar uppföljning
  • Risk för skada om upphandling görs om
  • Vem ska besluta om avgift mot KKV?
  • Menar vi allvar med dialog?
  • Sexmånadersfristen klargörs
  • Pålitliga fakta bygger förtroende
  • Flera mål i retur efter rättegångsfel
  • Enbart sanningsförsäkran räcker inte
  • Bättre hållbara affärer nu!
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »