Branschorganisationen Sveriges Bussföretag har undersökt i vilken omfattning landets regionala kollektivtrafikmyndigheter, RKM, följer de rekommendationer som branschen enats kring. Syftet med standarderna är att öka likheten kring bussens utformning över hela landet och därmed sänka kollektivtrafikens samlade kostnader. – En buss som blir accepterad och fungerar lika bra i hela Sverige ger bussen en ekonomisk livslängd i nivå med dess tekniska livslängd, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag. För de upphandlingar av linjelagd busstrafik som påbörjades under 2020 är följsamheten låg, enligt rapporten. Bus Nordic, som är en nordisk standard för utformningen av bussar, följdes i endast 7,6 procent av upphandlingarna. Adderade detaljkrav skapar inlåsningseffekter och innebär att bussar måste byggas om till stora kostnader. – Upphandlad busstrafik representerar stora värden och genom funktionella krav och följsamhet gentemot branschens rekommendationer kan vi tillsammans nyttja de resurser som satsas i busstrafiken så vi får mer kollektivtrafik för pengarna, säger Anna Grönlund. |
Dålig följsamhet av busskrav
Regionerna är dåliga på att följa branschrekommendationerna för utformning av bussar. Det visar en sammanställning av de upphandlingar av linjelagd busstrafik som påbörjades 2020.
| 2021-06-02
Läs mer: BusstrafikRegionbusstrafik
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer