Kostnaderna för upphandlad busstrafik har ökat under senare år. Till orsakerna hör kraftigt skiftande detaljkrav på fordonen från de regionala kollektivtrafikmyndigheter som står för upphandlingarna.
Enligt den studie gjord av WSP Analys & Strategi, på uppdrag av Sveriges Bussföretag och Bil Sweden, medför denna fragmentarisering merkostnader på ungefär 375 miljoner kronor per år. Det motsvarar cirka 11,5 miljoner utbudskilometer.
– Äntligen har vi fått svart på vitt att särkrav genererar stora merkostnader för samhället, pengar som istället kunde ha använts till mer trafik, säger Lars Annerberg på Sveriges Bussföretag.
En tiondel av kostnaderna för busstrafik utgörs av kapitalkostnader. Därför poängteras det att anbudsgivarna i upphandlingarna måste få veta att bussar kan flyttas mellan olika platser, säljas vidare och hållas i gott skick under hela sin livslängd.
Till de särkrav som försvårar flytt av bussar mellan olika geografiska områden hör krav på inredning, målning, låggolv och gasdrift.
Enligt rapporten behöver inte de krav som köparen ställer, exempelvis på miljö och säkerhet, bli slappare genom skippade särkrav. Det som behövs är att beställare följer branschstandard och ställer krav på funktion snarare än teknisk lösning, samt i högre grad accepterar varandras krav så att andrahandsmarknaden öppnas.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer