Den tekniska nämnden i Lunds kommun har tagit beslut om att tilldela uppdraget för färdtjänsten i Lunds kommun från och med den 1 oktober 2017 till det nybildade företaget DRT Solutions.
DRT Solutions är ett helägt dotterbolag till Samres Holding med syfte att utveckla och driva uppdrag med anropsstyrd trafik. Företaget tar ett samlat ansvar för beställningsmottagning och transporter. För transporterna används inte taxibolag utan i huvudsak fordon som anskaffats enbart för detta uppdrag. På samma sätt kommer personal att anställas enbart för detta uppdrag.
Fyra företag lämnade anbud på färdtjänstentreprenaden som omfattar både transport och beställningscentral. Kraven har kompletterats med en utvärderingsmetod som gör det möjligt att väga in olika kvalitetskriterier i bedömningen.
Utvärderingsmetoden innebär i korthet att anbudsgivaren förutom att bekräfta att man uppfyller kraven som ställts även ska beskriva hur dessa ska uppfyllas. En viktig faktor i bedömningen var till exempel hur företaget säkrar tillgången på bilar för uppdraget. Bland kraven ingick även att beskriva beställningscentralens arbete och hur man arbetar med rekrytering och utbildning av personal.
– Så som det har varit har många taxiförare undvikit färdtjänstkörningar och i stället valt att köra affärsresenärer från till exempel Sturup. Det vill vi undvika. Och den här operatören har på ett trovärdigt sätt kunnat visa att man kommer att leverera den färdtjänst som vi efterfrågar, säger Emma Berginger (MP), tekniska nämndens ordförande till Sydsvenskan.
Bara ett av fyra anbudsföretag uppfyllde samtliga krav och det vinnande företaget hade även den högsta anbudssumman.
Nu väntas kommunens kostnad för färdtjänst uppgå till 29,9 miljoner kronor om året, nära det dubbla mot det kommunen betalat inom det nuvarande avtalet, 16,3 miljoner kronor om året.
Avtalet gäller i fyra år med option på ytterligare två år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer