Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Dyrt att inte ha flyttkoll

Bristande avrops- och uppföljningsrutiner har visat sig kostsamma för Sundbybergs stad. I en intern rapport beräknas ICM:s överdebiteringar till i storleksordningen 150 000 till 230 000 kronor.

| 2014-01-28

ICM har överdebiterat Sundbybergs stad för flyttuppdrag. Fast bedömningen i den rapport som Magnus Bengtsson, kansli- och upphandlingschef, tagit fram efter önskemål från kommunens revisorer blir att det på grund av preskription och reklamationsfrist svårt att kräva tillbaka pengarna.
 
I fokus för utredningen står tre uppdrag där kostnaden överstigit 100 000 kronor utan att avtalad rabatt på 80 procent dragits av. För flytten av Löfströms Gymnasium bedöms den bortfallna rabatten till mellan 70 000 och 150 000 kronor, allt beroende på hur man tolkar rabattklausulen. Stadsbiblioteket handlar om 80 000 kronor.
 
När det gäller förskolan Västra Brotorp anses att hela beställningen inte gjorts vid samma tillfälle, vilket innebär att rabatt inte utgår. Detta trots att fakturorna hänvisar till samma uppdragsnummer.
 
Att det funnits ett missnöje med ICM kan utläsas ur det faktum att staden har analyserat möjligheterna att vid ett avrop helt enkelt hoppa över den högst rangordnade leverantören. Risken för överprövning bedömdes dock som för stor.
 
Upphandling24 har tillgång till runt 150 fakturor från ICM till Sundbybergs stad. En granskning ger vid handen att många av dem är dåligt specificerade. Det går inte att säga vad som är levererat.
 
Istället för att redovisa personalstyrka har ”enligt anbud” eller ”enligt offert” angivits. Detta står i strid med avtalet som tydliggör att faktura ska innehålla uppgifter om kundens namn och adress, hämtnings- och leveransadress, volym, specificering av utfört uppdrag samt övriga uppgifter som kunden anvisar.
 
Stadens linje är att de uppgifter som lämnats på fakturorna ändå har varit tillräckliga. Via uppdragsnummer har det varit möjligt att gå tillbaka till bakomliggande underlag. Samtidigt har kommunen i sin egen granskning haft uppenbara svårigheter att få fram just denna typ av dokument på grund av bland annat pensionsavgångar bland nyckelmedarbetare.
 
Enligt avtalets prislista kostar liten flyttbil 400 kronor per timme inklusive förare. Timtaxan för stor flyttbil är inkonsekvent nog noll. Samma sak med arbetsledning – som också betingar timpriset noll kronor.
 
Klart är att kommunens medarbetare inte konsekvent avropat de billigaste tjänsterna. Genomlysningen bekräftar att avropen på avtalet inte fungerat optimalt och flyttningar beställts på vad som beskrivs som ett ”mindre gynnsamt sätt”.

Det beror på en underbemannad upphandlingsenhet som inte alltid har kunnat hjälpa till. Dessutom har verksamheterna haft en inarbetad vana att själva beställa och hantera flyttarna.

Till revisorerna skickas också meddelandet att staden påbörjat ett förbättringsarbete kring upphandlingsfrågor generellt. Förhoppningen är att det ska leda till en tydligare och effektivare hantering framöver.
 
Flyttavtalet löper ut i april. Det varken kan eller ska förlängas. Fram till dess ska allt flyttbehov hanteras och beställas via upphandlingsenheten.
 
SKL Kommentus kommer inte att framöver teckna några fler övergripande flyttavtal. Därför planerar Sundbybergs stad att gå ut i en egen upphandling tillsammans med någon eller några grannkommuner.
 

Läs mer: AvropBeställningarFaktureringFlyttFlyttjänsterIcmMagnus BengtssonÖverdebiteringRevisorerSkl KommentusSundbybergs StadUpphandling

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026