Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Effekten av det som köps uppstår när det används”

DebattSverige släpar efter när det gäller hur väl digitala tjänster utformas efter användarnas behov. I nästa version av den nationella upphandlingsstrategin måste användarperspektivet lyftas fram, skriver Clas Thorén, Åke Walldius och Tomas Berns. De hänvisar till en rapport som visar att it-strul kostade det privata näringslivet över 44 miljarder kronor under 2016.

| 2018-02-28
Clas Thorén, Åke Walldius och Tomas Berns.

Ett av inriktningsmålen för den nationella upphandlingsstrategin är ”effektiva offentliga inköp”.

Effektiva inköp måste betyda att det som köps får den avsedda effekten i verksamheten till lägsta resursåtgång i vid mening.

Effekten av den produkt som köps uppstår när den används i verksamheten. Det är då som den ska göra det den är avsedd för, och göra det på ett för verksamheten, användaren och kunden/medborgaren ändamålsenligt, effektivt och tillfredsställande sätt. Om inte, så reduceras eller i värsta fall uteblir den avsedda effekten.

Det perspektivet saknas och behöver föras in i den nationella upphandlingsstrategin, i myndigheternas inköpsstrategier och i de enskilda inköpen.

Speciellt gäller detta de inköp som görs för digitaliseringen. I den senaste budgetpropositionen anger regeringen målet med digitaliseringen av den offentliga förvaltningen: att skapa en enklare vardag för medborgare, en öppnare förvaltning som stöder innovation och delaktighet samt högre kvalitet och effektivitet i verksamheten.

Men där konstateras också att internationella mätningar visar att Sverige släpar efter när det gäller hur väl digitala tjänster utformas efter användarnas behov (användarcentrering).

Vad som händer när användarcentreringen i digitaliseringen försummas eller utelämnas är väldokumenterat.

Två exempel: The Standish Group, ett amerikanskt företag som regelbundet granskar it-projekt från hela världen, konstaterar att den främsta framgångsfaktorn är delaktiga slutanvändare.

Fackförbundet Unionens rapport om Tjänstemännens it-miljö 2017 visar att under 2016 ”gick 133,5 miljoner arbetstimmar i privat näringsliv förlorade på grund av it-strul. Arbetstidskostnaden för dessa timmar uppgår till 44,1 miljarder kronor, och då är inte kostnader för andra gruppers it-strul inräknat.”.

Det finns kunskap om användarcentrering som kan tillämpas i inköpsprocessen. Kunskaperna finns formulerade i principer, metoder och standarder, varav en del finns i resultaten från den av regeringen inrättade Användningsforum (www.anvandningsforum.se).

Det man då vinner är:
•Förbättrad operativ ändamålsenlighet och effektivitet, alltså ökad nyttoeffekt, och därmed bättre måluppfyllelse.
•Produkter och tjänster blir lättare att förstå och att lära sig, vilket minskar behovet av supporttjänster.
•Ökat förtroende och tillit hos medborgarna, vilket leder till ökad lojalitet och acceptans.

Vi föreslår följande:
•I nästa version av den nationella upphandlingsstrategin måste användningsperspektivet lyftas fram, särskilt för inriktningsmålet ”effektiva inköp”.
•Upphandlingsmyndigheten bör ta upp användarcentrering som ett fokusområde, på samma nivå som miljökrav och sociala hänsyn.
•Det rådgivande organet Användningsforum bör återuppstå och leda ett systematiskt kunskapsuppbyggande med fokus på effektiv, användarcentrerad upphandling av digitala tjänster.

Clas Thorén
tidigare it-upphandlare vid Statskontoret
Åke Walldius
docent i människa-dator-interaktion vid KTH
Tomas Berns
Ergolab och ordförande i Standardiseringskommittén SIS/TK 380 Ag2, Ergonomi vid människa-systeminteraktion

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026