– Svenska domstolar kan för min del gärna oftare än hittills vända sig till EU-domstolen för att få förhandsavgörande. Då får vi tydliga besked om hur reglerna ska tolkas. Det ger upphandlare och leverantörer värdefull vägledning i viktiga frågor, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten (bilden).
Förhandlingar genomfördes vid domstolen i Luxemburg förra sommaren och efter motgångar i svenska domstolar – som gick på SJ:s linje om undantag från regelverket – så blev utgången en annan när EU-domstolen fick avgöra saken.
Det är på uppdrag av Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, som EU-domstolen nu slår fast att upphandlingsreglerna även inkluderar tillhandahållande av transporttjänster till allmänheten på järnväg.
– Det är ett välkommet besked från EU-domstolen. Domstolen gör samma bedömning som Konkurrensverket vilket innebär att SJ ska följa upphandlingsreglerna, säger Rikard Jermsten.
Det är första gången ett svenskt upphandlingsmål når domstolen i Luxemburg och ärendet gäller städavtal som SJ tecknade 2012 för totalt 115 miljoner kronor.
Enligt förhandsavgörandet – som kommer att väga tungt när HFD meddelar formell dom – måste SJ följa lagen om upphandling av försörjningssektorerna, LUF.
I den domstolsprocess som Konkurrensverket initierade redan 2013 har myndigheten krävt SJ på 8,5 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer